Euroopan unionin uuden tietosuoja-asetuksen aiheuttamat muutokset yrityksen käytänteisiin
Väinölä, Mia (2016)
Väinölä, Mia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701031051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701031051
Tiivistelmä
Euroopan unionin uusi tietosuoja-asetus tulee voimaan alkuvuodesta 2018.
Opinnäytetyössä tarkastellaan, mitä vaatimuksia uusi asetus asettaa yritysten tietosuojalle. Työssä selvitetään rekisteröityjen oikeuksia ja rekisterinpitäjien velvollisuuksia. Tutkimuksessa kerrotaan myös tietosuoja-asetukseen liittyvistä määritelmistä.
Työtä varten haastateltiin kolmen eri yrityksen (Hansel Oy, Kesko Oyj ja OP) tietosuojasta vastaavia erityisasiantuntijoita. Kyseiset yritykset valittiin sattumanvaraisesti, kuitenkin niin, että ne ovat tunnettuja, suomalaisia, isoja yrityksiä. Näiden lisäksi haastateltiin Suomen tietosuojavaltuutettua.
Tuloksissa selviää, että yritykset ovat alkaneet valmistautua uuden tietosuoja-asetuksen tuomiin vaatimuksiin mm. tietojärjestelmien uudistamisella. Lisäksi uusia rekrytointeja tietosuojaan ollaan suunnittelemassa. Nämä tulevat lisäämään yritysten kustannuksia. Yrityksissä pidetään tärkeänä henkilökunnan kouluttamista uuden asetuksen tuomiin muutoksiin. Tietosuojavaltuutetun mukaan uuden tietosuoja-asetuksen myötä tietosuojan merkitys korostuu entisestään ja näin tietosuoja saa lisää painoarvoa ja sitä kautta edistää yritysten kilpailukykyä.
Asetus ei ole aukoton. Se tuo mukanaan myös erilaisia tulkintaongelmia eri maiden välillä. Myös isot sanktiomaksut arveluttavat.
Kuitenkin kokonaisuudessaan uutta tietosuoja-asetusta pidetään hyvänä. Sen uskotaan tuovan koko EU:n alueelle lisää yhtenäisyyttä (samat säännöt kaikilla), lisäävän kilpailua ja tuovan kaupankäyntiin (varsinkin verkkokauppaan) lisää luotettavuutta.
Opinnäytetyössä tarkastellaan, mitä vaatimuksia uusi asetus asettaa yritysten tietosuojalle. Työssä selvitetään rekisteröityjen oikeuksia ja rekisterinpitäjien velvollisuuksia. Tutkimuksessa kerrotaan myös tietosuoja-asetukseen liittyvistä määritelmistä.
Työtä varten haastateltiin kolmen eri yrityksen (Hansel Oy, Kesko Oyj ja OP) tietosuojasta vastaavia erityisasiantuntijoita. Kyseiset yritykset valittiin sattumanvaraisesti, kuitenkin niin, että ne ovat tunnettuja, suomalaisia, isoja yrityksiä. Näiden lisäksi haastateltiin Suomen tietosuojavaltuutettua.
Tuloksissa selviää, että yritykset ovat alkaneet valmistautua uuden tietosuoja-asetuksen tuomiin vaatimuksiin mm. tietojärjestelmien uudistamisella. Lisäksi uusia rekrytointeja tietosuojaan ollaan suunnittelemassa. Nämä tulevat lisäämään yritysten kustannuksia. Yrityksissä pidetään tärkeänä henkilökunnan kouluttamista uuden asetuksen tuomiin muutoksiin. Tietosuojavaltuutetun mukaan uuden tietosuoja-asetuksen myötä tietosuojan merkitys korostuu entisestään ja näin tietosuoja saa lisää painoarvoa ja sitä kautta edistää yritysten kilpailukykyä.
Asetus ei ole aukoton. Se tuo mukanaan myös erilaisia tulkintaongelmia eri maiden välillä. Myös isot sanktiomaksut arveluttavat.
Kuitenkin kokonaisuudessaan uutta tietosuoja-asetusta pidetään hyvänä. Sen uskotaan tuovan koko EU:n alueelle lisää yhtenäisyyttä (samat säännöt kaikilla), lisäävän kilpailua ja tuovan kaupankäyntiin (varsinkin verkkokauppaan) lisää luotettavuutta.