Lasten osallisuus esiopetustoiminnassa : juonellinen oppiminen osana esiopetustoimintaa Lepolan päiväkodissa
Pulkkinen, Meri; Kuula, Nea (2016)
Pulkkinen, Meri
Kuula, Nea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701011002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701011002
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen kehittämishanke, joka toteutettiin yhteistyössä Lepolan päiväkodin esiopetusryhmän kanssa. Opinnäytetyön kehittämistehtävinä oli lisätä lasten osallisuutta sekä kasvattajien osallisuustietoisuutta juonellisen oppimisen menetelmää hyödyntäen. Tarkoituksena oli tutustuttaa kasvattajia juonellisen oppimisen menetelmän hyödyntämiseen sekä tuottaa päiväkodin käyttöön menetelmäkansio, jossa esiteltiin menetelmän ideologiaa ja esimerkkejä toiminnan suunnittelusta. Hankkeen toiminnallinen osuus toteutettiin touko-kesäkuussa 2016 ja menetelmäkansio luovutettiin päiväkodin käyttöön marras- kuussa 2016.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu aiheeseen perehtyneestä kirjallisuudesta. Juonellisen oppimisen käsite on kirjallisuudessa vielä vieras, joten tietoperustaa on rakennettu myös toiminnalliseen draamaan sekä prosessidraamaan perehtyneen kirjallisuuden avulla. Opinnäytetyön keskeisimpiä käsitteitä ovat draama, lasten osallisuus, toimijuus ja ohjaajan rooli juonellisen oppimisen leikkimaailmassa. Opinnäytetyön muu aineisto koostui muun muassa kasvattajien kanssa käydyistä keskusteluista ja haastatteluista, lapsiryhmän havainnoinnista ja esiopetustoiminnan havainnoinnista. Kasvattajat otettiin vahvasti osaksi koko prosessia, jolloin kehittävää työtä tapahtui yhdessä ja työelämälähtöisesti.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen osuuden lisäksi kuvauksen neljän toimintakerran kokonaisuudesta, jonka suunnittelimme ja toteutimme yhteistyössä kasvattajien kanssa keväällä 2016. Syksyllä 2016 järjestimme kasvattajille vielä loppuhaastattelun, jossa selvitimme työmme tuloksia. Haastatteluissa kävi ilmi, että kasvattajat olivat ottaneet juonellisen oppimisen osaksi ryhmän pedagogiikkaa ja olivat omaksuneet prosessin aikana uusia keinoja lasten osallisuuden toteuttamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu aiheeseen perehtyneestä kirjallisuudesta. Juonellisen oppimisen käsite on kirjallisuudessa vielä vieras, joten tietoperustaa on rakennettu myös toiminnalliseen draamaan sekä prosessidraamaan perehtyneen kirjallisuuden avulla. Opinnäytetyön keskeisimpiä käsitteitä ovat draama, lasten osallisuus, toimijuus ja ohjaajan rooli juonellisen oppimisen leikkimaailmassa. Opinnäytetyön muu aineisto koostui muun muassa kasvattajien kanssa käydyistä keskusteluista ja haastatteluista, lapsiryhmän havainnoinnista ja esiopetustoiminnan havainnoinnista. Kasvattajat otettiin vahvasti osaksi koko prosessia, jolloin kehittävää työtä tapahtui yhdessä ja työelämälähtöisesti.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen osuuden lisäksi kuvauksen neljän toimintakerran kokonaisuudesta, jonka suunnittelimme ja toteutimme yhteistyössä kasvattajien kanssa keväällä 2016. Syksyllä 2016 järjestimme kasvattajille vielä loppuhaastattelun, jossa selvitimme työmme tuloksia. Haastatteluissa kävi ilmi, että kasvattajat olivat ottaneet juonellisen oppimisen osaksi ryhmän pedagogiikkaa ja olivat omaksuneet prosessin aikana uusia keinoja lasten osallisuuden toteuttamiseen.