"Sinun vuorosi loistaa" : Yhteisöllinen musikaaliprojekti Viialan yhtenäiskoululle
Flankkumäki, Laura (2016)
Flankkumäki, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122321459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122321459
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena oli yhteisöllinen ja osallistava musikaaliprojekti Viialan yhtenäiskoululle, joka toteutettiin 1.12–6.2016 välisenä aikana. Musikaaliprojekti toteutettiin Akaan kaupungin kerhotoimintana ja projektiin osallistui 37 vapaaehtoista 9–15 vuotiasta lasta ja nuorta, sekä Viialan yhtenäiskoulun opettajia ja ohjaajia. Musikaaliprojektista syntyi Voice of Viiala-musikaaliesitys, jota esitettiin Viialan yhtenäiskoululla 19–20.5.2016 yhteensä neljä kertaa.
Musikaaliprojektin tavoitteena oli osallistaa nuoria itse suunnittelemaan ja toteuttamaan musikaalin sisältöä, omia vahvuuksia hyödyntäen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata musikaaliprojektista ennen ja sen aikana nousseita teemoja ja peilata niitä teoreettiseen tietoon ja tekemiini havaintoihin ja saatuun palautteeseen. Tässä opinnäytetyössä käytettiin teoreettisena tietoperustana uutta vuoden 2016 perusopetuksen opetussuunnitelmasta nousevia osallistamisen, yhteisöllisyyden ja tekemällä oppimisen teemoja.
Lisäksi opinnäytetyössä paneuduttiin yksilön motivaation, luovuuden ja vahvuuksien tunnistamiseen ja hyödyntämiseen, sekä draamakasvatuksen mahdollisuuksiin yksilön kasvun ja kehityksen tukemisessa. Opinnäytetyön johtopäätöksistä ilmenee, että tämän kaltaisella musikaaliprojektilla on mahdollista saavuttaa uuden perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita. Perustelen johtopäätökset teoreettisen tiedon ja kohderyhmän sekä toimeksiantajan palautteesta. Tämä opinnäytetyö kuvaa yhden mahdollisuuden siitä, miten uuden perusopetuksen opetussuunnitelman teemoja voitaisiin koulussa toteuttaa luovia menetelmiä käyttäen.
Musikaaliprojektin tavoitteena oli osallistaa nuoria itse suunnittelemaan ja toteuttamaan musikaalin sisältöä, omia vahvuuksia hyödyntäen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata musikaaliprojektista ennen ja sen aikana nousseita teemoja ja peilata niitä teoreettiseen tietoon ja tekemiini havaintoihin ja saatuun palautteeseen. Tässä opinnäytetyössä käytettiin teoreettisena tietoperustana uutta vuoden 2016 perusopetuksen opetussuunnitelmasta nousevia osallistamisen, yhteisöllisyyden ja tekemällä oppimisen teemoja.
Lisäksi opinnäytetyössä paneuduttiin yksilön motivaation, luovuuden ja vahvuuksien tunnistamiseen ja hyödyntämiseen, sekä draamakasvatuksen mahdollisuuksiin yksilön kasvun ja kehityksen tukemisessa. Opinnäytetyön johtopäätöksistä ilmenee, että tämän kaltaisella musikaaliprojektilla on mahdollista saavuttaa uuden perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteita. Perustelen johtopäätökset teoreettisen tiedon ja kohderyhmän sekä toimeksiantajan palautteesta. Tämä opinnäytetyö kuvaa yhden mahdollisuuden siitä, miten uuden perusopetuksen opetussuunnitelman teemoja voitaisiin koulussa toteuttaa luovia menetelmiä käyttäen.