Asuntovideoiden vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen : Case Kiinteistömaailma Klingendahl
Ehrola, Eetu (2016)
Ehrola, Eetu
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122321458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122321458
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona tamperelaiselle kiinteistövälitysyritykselle Kiinteistömaailma Klingendahlille. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ostavien asiakkaiden mielipiteitä asuntovideoista, auttaa toimeksiantajayritystä parantamaan videoiden laadullisia tekijöitä ja tutkia konkreettisia kodinvaihtajien kokemia hyötyjä asuntovideoista. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin kilpailukeinoista, digitaalisesta markkinoinnista ja kuluttajakäyttäytymisestä. Teoriaosa on rajattu kahteen isoon kokonaisuuteen: markkinointi virtuaalimarkkinoilla ja kuluttajakäyttäytyminen. Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimukseen osallistui 13 ostavaa asiakasta. Asiakkaat kertoivat olevansa hyvin tai erittäin tyytyväisiä asuntovideoista saamiinsa hyötyihin. Asiakkaat kokivat asuntovideoiden luovan uutta, erilaista ja ko-konaisvaltaista informaatiota myytävästä asunnosta. Asiakkaat hahmottivat asuntoa paremmin videoiden avulla, ja kokivat videon olevan realistinen sekä hyvä uudistus kodinvaihdossa. Kodinvaihtajat kertoivat olevansa pääsääntöisesti tyyty-väisiä asuntovideoiden laadullisiin tekijöihin, mutta tutkimus keräsi myös paljon parannusehdotuksia ja uusia asiakkaiden kokemuksia. Enemmistö asiakkaista katseli esittelyvideoita tietokoneella. Asuntovideon kerrottiin olevan kuviin nähden vielä sekundäärinen markkinointiviestintäkeino. Asiakkaat kertoivat eri myymälöiden sekä eri yritysten välillä olevan isoja eroja asuntovideoiden laadullisissa tekijöissä. Tutkimus saavutti myös reliabiliteetin sekä validiteetin, sillä tutkimus vastasi asetettuun tutkimusongelmaan sekä haastattelu saavutti kyllääntymisen.