Verkkokaupan haasteet
Kerkola, Sakari (2016)
Kerkola, Sakari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122221443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122221443
Tiivistelmä
Verkkoliiketoiminta muuttuu jatkuvasti ja muutoksien myötä verkkokauppa kohtaa monia haasteita. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen ajankohtaista tietoa verkkokauppiaille ja sellaisiksi haluaville verkkokaupan suurimmista haasteista tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää verkkokaupan haasteita kirjallisuuden ja muiden lähteiden pohjalta. Tutkimustehtävänä oli selvittää ja koota yhteen nykyaikaisen verkkokaupan suurimmat ja keskeisimmät haasteet. Selvitystyö toteutettiin perehtymällä aiheen kirjallisuuteen, artikkeleihin, uutisiin ja verkkolähteisiin. Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa.
Haasteosiossa käsiteltiin verkkokaupan tärkeimpiä teoriasta johdettuja haasteita, joita ovat verkkokaupan turvallisuus ja asiakkaiden luottamus verkkokauppaan, kansainvälisyyden tuomat haasteet erityisesti suomalaisille verkkokaupoille, hyvän asiakaskokemuksen luominen, markkinointi ja markkinointikanavien hyödyntäminen sekä mobiilin verkkokaupan haasteet.
Verkkokauppojen tulisi huomioida monia haasteita ja ongelmia menestyäkseen globaaleilla markkinoilla. Erityisesti suomalaisten verkkokauppojen tulisi ottaa kansainvälisyyden mukana tulevat mahdollisuudet huomioon. Hyvän asiakaskokemuksen luomisessa kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi aktiiviseen asiakaspalveluun ja asiallisiin sekä luotettaviin verkkosivuihin. Mobiilin verkkokaupan tulee panostaa myös esimerkiksi käyttäjäystävällisyyteen ja maksamisen helppouteen. Myös asiakkaiden luottamuksen herättämiseen verkossa kannattaa panostaa, sillä se voi parhaimmillaan lisätä myyntiä. Tietoturvan tulee olla ajan tasalla, jotta verkkokauppa pysyy turvallisena. Markkinoinnissa verkkokaupan kannattaa hyödyntää useita keinoja ja kanavia asiakkaiden tavoittamiseksi ja ohjaamiseksi verkkokauppaan.
Haasteosiossa käsiteltiin verkkokaupan tärkeimpiä teoriasta johdettuja haasteita, joita ovat verkkokaupan turvallisuus ja asiakkaiden luottamus verkkokauppaan, kansainvälisyyden tuomat haasteet erityisesti suomalaisille verkkokaupoille, hyvän asiakaskokemuksen luominen, markkinointi ja markkinointikanavien hyödyntäminen sekä mobiilin verkkokaupan haasteet.
Verkkokauppojen tulisi huomioida monia haasteita ja ongelmia menestyäkseen globaaleilla markkinoilla. Erityisesti suomalaisten verkkokauppojen tulisi ottaa kansainvälisyyden mukana tulevat mahdollisuudet huomioon. Hyvän asiakaskokemuksen luomisessa kannattaa kiinnittää huomiota esimerkiksi aktiiviseen asiakaspalveluun ja asiallisiin sekä luotettaviin verkkosivuihin. Mobiilin verkkokaupan tulee panostaa myös esimerkiksi käyttäjäystävällisyyteen ja maksamisen helppouteen. Myös asiakkaiden luottamuksen herättämiseen verkossa kannattaa panostaa, sillä se voi parhaimmillaan lisätä myyntiä. Tietoturvan tulee olla ajan tasalla, jotta verkkokauppa pysyy turvallisena. Markkinoinnissa verkkokaupan kannattaa hyödyntää useita keinoja ja kanavia asiakkaiden tavoittamiseksi ja ohjaamiseksi verkkokauppaan.