Työnantaja-asiakkaat kehittämässä Tampereen kaupungin työllisyyspalveluja
Välkkynen, Eetu (2016)
Välkkynen, Eetu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122221418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122221418
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Tampereen kaupungin työllisyyspalvelujen työnantaja-asiakkaiden kokemuksia ja näkemyksiä Tampereen kaupungin työllisyyspalveluista sekä kartoitettiin työnantaja-asiakkaiden kehittämisajatuksia kyseisistä palveluista. Työnantaja-asiakkaat ovat pirkanmaalaisia tai Pirkanmaalla toimivia yrityksiä ja työnantajia. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä TUTTU-6Aika-hankkeen kanssa.
Tutkimuksen aineisto muodostui puolistrukturoiduista haastatteluista ja kyselylomakkeella suoritetusta kyselyistä. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää pirkanmaalaista tai Pirkanmaalla toimivaa yritystä tai työnantajaedustajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysilla. Lomakekysely oli suunnattu Pirkanmaan Yrittäjien internetsivujen kautta alueen yrittäjille. Lomakekyselyn laadinnasta ja tulosten yhteenvedosta vastasi TUTTU-6Aika-hankkeen edustaja Ulla-Maija Koivula. Lomakekyselyyn vastasi seitsemän yrittäjää.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastatellut työnantaja-asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun. Haastatteluissa nousi esiin useita työllistämistä koskevia haasteita ja tarpeita, joihin tulee työllisyydenhoidon toimijoiden taholta kiinnittää huomiota. Nämä voidaan jakaa viiteen erilaiseen kokonaisuuteen, joita ovat työllisyyspalvelujen sekavuus, palkkakustannukset, sesonkiluontoinen työ, rekrytoinnin tuki ja asiantuntijatyö sekä työssäoppiminen ja koulutustuki.
Haastatellut työnantaja-asiakkaat esittivät kokemiinsa haasteisiin erilaisia ratkaisuajatuksia ja kehittämisideoita. Erilaisista kehitysajatuksista voidaan koota edellä mainittuihin haasteisiin viisi kehittämiskokonaisuutta. Kokonaisuudet ovat työllisyydenhoidon palvelujen tuotteistaminen, palkan sivukulujen vähentäminen, työntekijäpankin luominen, rekrytointityöpajojen järjestäminen sekä koulutustuen tarjoaminen työnantajille ja työelämätaitojen ennakkovalmennuksen tarjoaminen työnhakijoille.
Tutkimuksen aineisto muodostui puolistrukturoiduista haastatteluista ja kyselylomakkeella suoritetusta kyselyistä. Tutkimusta varten haastateltiin seitsemää pirkanmaalaista tai Pirkanmaalla toimivaa yritystä tai työnantajaedustajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä analyysilla. Lomakekysely oli suunnattu Pirkanmaan Yrittäjien internetsivujen kautta alueen yrittäjille. Lomakekyselyn laadinnasta ja tulosten yhteenvedosta vastasi TUTTU-6Aika-hankkeen edustaja Ulla-Maija Koivula. Lomakekyselyyn vastasi seitsemän yrittäjää.
Tutkimustulokset osoittivat, että haastatellut työnantaja-asiakkaat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä saamaansa palveluun. Haastatteluissa nousi esiin useita työllistämistä koskevia haasteita ja tarpeita, joihin tulee työllisyydenhoidon toimijoiden taholta kiinnittää huomiota. Nämä voidaan jakaa viiteen erilaiseen kokonaisuuteen, joita ovat työllisyyspalvelujen sekavuus, palkkakustannukset, sesonkiluontoinen työ, rekrytoinnin tuki ja asiantuntijatyö sekä työssäoppiminen ja koulutustuki.
Haastatellut työnantaja-asiakkaat esittivät kokemiinsa haasteisiin erilaisia ratkaisuajatuksia ja kehittämisideoita. Erilaisista kehitysajatuksista voidaan koota edellä mainittuihin haasteisiin viisi kehittämiskokonaisuutta. Kokonaisuudet ovat työllisyydenhoidon palvelujen tuotteistaminen, palkan sivukulujen vähentäminen, työntekijäpankin luominen, rekrytointityöpajojen järjestäminen sekä koulutustuen tarjoaminen työnantajille ja työelämätaitojen ennakkovalmennuksen tarjoaminen työnhakijoille.