Quality Work – The Basis for the Strategy – : CASE: CAF-quality work in Summer University of Hame
Tiainen, Suvi-Tuulia (2016)
Lataukset:
Tiainen, Suvi-Tuulia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121411
Tiivistelmä
”Quality is not an act, it is a habit” lausui Aristoteles jo Antiikin aikana. Hänen mukaansa laadulla oli kaksi merkitystä; ilmaista miten jokin kohde erottuu toisesta kohteista tai millaisena kohde koetaan, hyvänä vai pahana. Laadun määritelmiä on useita ja laatu määrittyy usein näkemisenä ja kokemisena. Laatu ja sen kehittäminen lähtevät arvioinnista ja arvioinnista saatavien tuloksien johtamisella suoraan toimintaan. Tämän opinnäytetyön tilaajana on Hämeen kesäyliopisto, joka käynnisti laatutyön tekemisen vuonna 2015. Laatutyöhön otettiin mukaan koko henkilöstö ja laatutyötä työstettiin CAF (Common Assessment Framework) arviointimallin avulla. Työn tilaaja osallistui kesäyliopistojen yhteiseen OSAAVA -hankkeeseen, missä tavoitteena oli luoda pohja laatutyön käynnistämiselle jokaisessa kesäyliopistossa. Opinnäytetyön kysymyksiksi rajautui aluksi puhtaasti laatuun liittyvät kysymykset; millaista on laatu, mitä on hyvä laatujohtaminen ja miten laatutyö voidaan aloittaa organisaatiossa. Toimintatutkimukselle ominaisesti kuitenkin työn edetessä opinnäytetyö synnytti konkreettista toimintaa organisaation sisällä ja vuoden 2015 lopussa organisaatio esitteli asiakkailleen ja sidosryhmilleen strategian, jota oli työstetty yhdessä henkilöstön, johdon ja sidosryhmien kanssa samalla laatutyötä tehden. Opinnäytetyön tavoitteena ei ole antaa valmiita malliratkaisuja, vaan tavoitteena on kannustaa organisaatioita lähtemään mukaan laatutyöhön ja samalla kehittämään organisaatiotaan sekä sen toimintaa laadukkaammaksi. Työn tavoitteena on tuoda ilmi, kuinka laatutyötä voidaan johtaa julkiselle sektorille ja mikä on johtamisen merkitys laatu- ja strategiatyön onnistumisessa.