Lääkkeenmääräämiskoulutuksen käyneiden sairaanhoitajien osaaminen koulutuksen loppuvaiheessa
Moilanen, Erika (2016)
Moilanen, Erika
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121394
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121394
Tiivistelmä
Sairaanhoitajien oikeus määrätä rajatusti lääkkeitä on sairaanhoitajien uusi lisäkoulutuksen vaatima tehtäväkuva. Vaikka lääkityshoito on yksi merkittävimmistä sairaanhoitajan työtehtävistä, sairaanhoitajien lääkkeenmääräämiskoulutus ei painotu pelkästään lääkkeen määräämiseen tai reseptien uusimiseen. Koulutuksessa sairaanhoitajille opetetaan myös potilaan perusteellisempaa kliinistä tutkimista, mikä täydentää esimerkiksi akuuttivastaanotolla työskentelevän hoitajan osaamista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla lääkkeenmääräämiskoulutuksen käyneiden sairaanhoitajien osaamista koulutuksen loppuvaiheessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä palautetta koulutuksesta ja tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi lääkkeenmääräämiskoulutuksen suunnittelussa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun Ammattikorkeakoulu.
Tutkimusmenetelmä tässä opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen. Aineistonkeruu toteutettiin ryhmässä tapahtuvan teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluun osallistui kuusi lääkkeenmääräämiskoulutuksen käynyttä sairaanhoitajaa. Haastattelu toteutettiin syyskuussa 2016. Aineisto analysoitiin abduktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan sairaanhoitajien lääkkeenmääräämiskoulutus tuo sairaanhoitajille työtyytyväisyyttä sekä mahdollisuuksia uralla etenemiseen kliinisessä hoitotyössä. Jotta sairaanhoitajat yltävät lääkkeenmääräämiskoulutukselle asetettuihin osaamistavoitteisiin, vaatii se opiskelijoiden oman motivoituneisuuden ja aktiivisuuden lisäksi tukea myös omalta työyhteisöltä sekä koulutuksen järjestäjältä. Jotta sairaanhoitajien uudenlaisesta osaamisesta voidaan täysimääräisesti hyötyä, tulee sairaanhoitajille antaa mahdollisuus vaikuttaa työyhteisöönsä uusien toimintatapojen käyttöönottamiseksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla lääkkeenmääräämiskoulutuksen käyneiden sairaanhoitajien osaamista koulutuksen loppuvaiheessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä palautetta koulutuksesta ja tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi lääkkeenmääräämiskoulutuksen suunnittelussa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun Ammattikorkeakoulu.
Tutkimusmenetelmä tässä opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen. Aineistonkeruu toteutettiin ryhmässä tapahtuvan teemahaastattelun avulla. Teemahaastatteluun osallistui kuusi lääkkeenmääräämiskoulutuksen käynyttä sairaanhoitajaa. Haastattelu toteutettiin syyskuussa 2016. Aineisto analysoitiin abduktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Opinnäytetyön tulosten mukaan sairaanhoitajien lääkkeenmääräämiskoulutus tuo sairaanhoitajille työtyytyväisyyttä sekä mahdollisuuksia uralla etenemiseen kliinisessä hoitotyössä. Jotta sairaanhoitajat yltävät lääkkeenmääräämiskoulutukselle asetettuihin osaamistavoitteisiin, vaatii se opiskelijoiden oman motivoituneisuuden ja aktiivisuuden lisäksi tukea myös omalta työyhteisöltä sekä koulutuksen järjestäjältä. Jotta sairaanhoitajien uudenlaisesta osaamisesta voidaan täysimääräisesti hyötyä, tulee sairaanhoitajille antaa mahdollisuus vaikuttaa työyhteisöönsä uusien toimintatapojen käyttöönottamiseksi.