Lessons Learned within Customer Delivery Projects
Holm, Mikaela (2016)
Holm, Mikaela
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121366
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121366
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete var att undersöka hur Lessons Learned processen fungerar inom Services Customer Delivery Projects i Wärtsilä Oy som var min uppdragsgivare. Målet var att ta reda på hur processen kan förbättras genom att hitta problemen. Lessons Learned sägs vara ett viktigt redskap inom projektarbete och det är viktigt att det utnyttjas till sin fulla potential. Den teoretiska delen behandlar allmän teori om projektarbete och dess processer, samt lärande inom organisationer och Lessons Learned. Dessutom presenteras företagets egna teori om projekt och deras Lessons Learned process. Den empiriska delen bygger på en undersökning där en kvalitativ metod har använts i form av semistrukturerade intervjuer. Resultaten i denna undersökning visar att de intervjuade är väl medvetna om vikten av Lessons Learned men att det finns en del förbättringar som kan ske inom företaget. Det största problemet låg inom företagets databas Clarity och dess sökfunktion, som påverkar Projektledarnas motivation att söka och använda tillgänglig information, speciellt i första faserna på ett projekt. Förbättringar i att dela Lessons Learned information inom avdelningarna, t.ex. genom större möten eller genom Skype bör göras samt se över den allmänna motivationen och attityden till Lessons Learned som ett viktigt vertyg. The aim of this study was to investigate how the Lessons Learned process is working within my case company Wärtsilä Oy in Services Customer Delivery Projects. The goal was to find out what can be improved in the procedure by looking at where the barriers are. Since Lessons Learned is said to be an important tool within Project Management, it should be taken advantage of to its full extent. The theoretical framework includes Project Management theory along with organizational learning and Lessons Learned. It also includes the case company’s own theory of projects and their Lessons Learned process. As of the empirical part, a qualitative research method was used in the form of semistructured interviews. As a result of the empirical research it showed that the participants know the value of Lessons Learned but there are improvements to be made in the Lessons Learned process within the company. The main issues lie with the database Clarity and its search function, which effect several other parts, such as the motivation to use it for looking for information and the Project Managers involvement in the Sales phase. The sharing of the Lessons Learned information within the departments through bigger meetings and Skype and the general attitude and motivation towards Lessons Learned are to be improved.