Kuparin liukeneminen virtakiskolta
Venho, Tuukka (2016)
Venho, Tuukka
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121308
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121308
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat kuparin liukenemiseen kuparisilta virtakiskoilta elektrolyyttiliuokseen ja miten liukenevan kuparin määrää saataisiin vähennettyä. Syynä liukenemiseen on hapan elektrolyyttiliuos, jota pääsee kiskoille anodin- ja katodinvaihdossa, kun ylikulkevassa nostovaunussa olevat levyt tiputtavat liuosta. Asiaa selvitettiin tarkastelemalla aiempia tutkimuksia ja ottamalla liuosnäytteitä altaiden ylivuodosta eri toimenpiteiden aikana.
Tuloksista selviää, että liuoksen kuparipitoisuus on pienempi, kun katodinvaihdossa puolipukkinosturin nostovaunussa on puolen minuutin viive ennen kuin se lähtee kuljettamaan levyjä altaiden yli. Tämä on käytössä oleva ja toimiva toimintamalli.
Aiemmin on kokeiltu, auttaako jos altaat peitetään katodinvaihdon ajaksi, jolloin virtakiskoille ei pääse tippumaan liuosta. Kuparipitoisuus pieneni, mutta altaiden kuumenemisen ja altaissa muodostuvan vedyn aiheuttaman räjähdysvaaran vuoksi tämä ei ole käytössä oleva tapa. Jatkossa voisi kokeilla, auttaako pelkästään virtakiskojen peittäminen, jolloin aiemmin mainittuja ongelmia ei pitäisi esiintyä.
Välivirtakiskon pinnoittamista lyijyllä on myös yritetty. Se auttoi kuparin liukenemiseen, mutta pinnoite oli liian lyhytikäinen. Pinnoite kului pois noin kahdeksassa kuukaudessa. Hallin olosuhteiden vuoksi kiskoille tuskin löytyy sellaista pinnoitetta, joka on toimiva, kestävä ja kannattava.
Etuvirtakiskon päällä on suoja, jota pidetään yleensä paikallaan, altaan 15 katodinvaihtoa lukuun ottamatta. Näytteiden perusteella tämä vähentää kuparin määrää ylivuotoliuoksessa. Useimmat puolipukkinosturin käyttäjät toimivat juuri näin.
Virtakiskojen peseminen lisää kuparin liukenemista pesuajankohdasta riippumatta. Pesemättä jättäminen ei kuitenkaan ole toimiva ratkaisu prosessin muun toiminnan kannalta. Likaiset virtakiskot huonontavat virtahyötysuhdetta ja aiheuttavat eristinpaloja. Etenkin etu- ja takavirtakiskot tulisi pestä aina katodinvaihdon yhteydessä.
Tuloksista selviää, että liuoksen kuparipitoisuus on pienempi, kun katodinvaihdossa puolipukkinosturin nostovaunussa on puolen minuutin viive ennen kuin se lähtee kuljettamaan levyjä altaiden yli. Tämä on käytössä oleva ja toimiva toimintamalli.
Aiemmin on kokeiltu, auttaako jos altaat peitetään katodinvaihdon ajaksi, jolloin virtakiskoille ei pääse tippumaan liuosta. Kuparipitoisuus pieneni, mutta altaiden kuumenemisen ja altaissa muodostuvan vedyn aiheuttaman räjähdysvaaran vuoksi tämä ei ole käytössä oleva tapa. Jatkossa voisi kokeilla, auttaako pelkästään virtakiskojen peittäminen, jolloin aiemmin mainittuja ongelmia ei pitäisi esiintyä.
Välivirtakiskon pinnoittamista lyijyllä on myös yritetty. Se auttoi kuparin liukenemiseen, mutta pinnoite oli liian lyhytikäinen. Pinnoite kului pois noin kahdeksassa kuukaudessa. Hallin olosuhteiden vuoksi kiskoille tuskin löytyy sellaista pinnoitetta, joka on toimiva, kestävä ja kannattava.
Etuvirtakiskon päällä on suoja, jota pidetään yleensä paikallaan, altaan 15 katodinvaihtoa lukuun ottamatta. Näytteiden perusteella tämä vähentää kuparin määrää ylivuotoliuoksessa. Useimmat puolipukkinosturin käyttäjät toimivat juuri näin.
Virtakiskojen peseminen lisää kuparin liukenemista pesuajankohdasta riippumatta. Pesemättä jättäminen ei kuitenkaan ole toimiva ratkaisu prosessin muun toiminnan kannalta. Likaiset virtakiskot huonontavat virtahyötysuhdetta ja aiheuttavat eristinpaloja. Etenkin etu- ja takavirtakiskot tulisi pestä aina katodinvaihdon yhteydessä.