Peli- ja sovelluskehitys Android-käyttöjärjestelmälle
Vanhala, Tommi (2016)
Vanhala, Tommi
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121305
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121305
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kahdessa eri osassa, joten opinnäytetyö eroaa toteutukseltaan perinteisestä toteutuksesta. Ensimmäisessä osaopinnäytetyössä tutustuttiin pelien tekemiseen Android-käyttöjärjestelmälle Unity-pelinkehitysohjelmistoa käyttäen. Työssä tutustuttiin myös yksinkertaisten 3D-mallien tekemiseen Blender-ohjelmistoa käyttäen. Pelissä käytettävien skriptien ohjelmointiin käytettiin C#-ohjelmointikieltä.
Opinnäytetyön toisessa osassa suunniteltiin ja toteutettiin Android-käyttöjärjestelmälle urheilijoille suunnattu harjoituspäiväkirjasovellus. Toisen osan tilaajana toimi urheiluseura TKF Finland Team. Android-sovelluksen toiminnollisuus kehitettiin käyttäen Java-ohjelmointikieltä ja ulkoasut toteutettiin XML-ohjelmointikielellä. Työssä suunniteltiin ja toteutettiin sovelluksen käyttämä palvelinohjelmisto PHP-ohjelmointikielellä. Palvelinohjelmiston toteutuksen apuna käytettiin Slim-viitekehystä.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyön aikana Android-käyttöjärjestelmälle ohjelmoiminen tuli tutuksi niin pelinkehityksessä kuin normaalin sovelluksen kehityksessä. Ensimmäisessä osassa toteutettu peli saatiin kehitettyä demovaiheeseen. Pelin tekeminen opetti pelikehitystä Unity-kehitysympäristössä. Peliä ei kehitetä tällä hetkellä. Toisessa osassa toteutettu ohjelma on jatkuvassa kehityksessä ja tällä hetkellä testausvaiheessa.
Opinnäytetyön toisessa osassa suunniteltiin ja toteutettiin Android-käyttöjärjestelmälle urheilijoille suunnattu harjoituspäiväkirjasovellus. Toisen osan tilaajana toimi urheiluseura TKF Finland Team. Android-sovelluksen toiminnollisuus kehitettiin käyttäen Java-ohjelmointikieltä ja ulkoasut toteutettiin XML-ohjelmointikielellä. Työssä suunniteltiin ja toteutettiin sovelluksen käyttämä palvelinohjelmisto PHP-ohjelmointikielellä. Palvelinohjelmiston toteutuksen apuna käytettiin Slim-viitekehystä.
Kokonaisuudessaan opinnäytetyön aikana Android-käyttöjärjestelmälle ohjelmoiminen tuli tutuksi niin pelinkehityksessä kuin normaalin sovelluksen kehityksessä. Ensimmäisessä osassa toteutettu peli saatiin kehitettyä demovaiheeseen. Pelin tekeminen opetti pelikehitystä Unity-kehitysympäristössä. Peliä ei kehitetä tällä hetkellä. Toisessa osassa toteutettu ohjelma on jatkuvassa kehityksessä ja tällä hetkellä testausvaiheessa.