Customer Journey of Generation Z in fashion purchases : Case:LMTD
Paakkari, Annika (2016)
Paakkari, Annika
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021266
Tiivistelmä
Kuluttajakäyttäyminen on tieteenala, johon kuuluu osana jatkuva muutos. Samana aikakautena syntyneet kuluttujat jakavat keskenään arvoja ja käyttäytymismalleja, joilla on vaikutusta ostopäätöksiin. Nykypäivän esiteinit ja teinit tunnetaan nimillä sukupolvi Z. Vaatteiden osto kuuluu ensimmäisiin ostopäätöksiin, joita nuoret alkavat tehdä itsenäisesti. Markkinoinnin näkökulmasta yritykset voivat tavoittaa kuluttajan ostopäätösprosessin monissa eri vaiheissa. Tärkeintä on erottua kilpailijoista ja tavoittaa oikea kohderyhmä. Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Name it-lastenvaatemerkin kanssa. Tavoitteena on tutkia sukupolvi Z:n vaateostoksiin liittyvää kuluttajakäyttäytymistä Suomessa. Tutkimuksesta saatava tieto on yritykselle tärkeää, koska esiteinit ja teinit ovat brändin uusi kohderyhmä.
Tämä opinnäytetyö käyttää kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja deduktiivista lähestymistapaa. Kvalitatiiviset menetelmät soveltuvat tähän opinnäytetyöhön, koska tavoitteena on saada kokemusperäistä tietoa kohderyhmän käyttäytymisestä. Tutkimustieto on kerätty sekä sekundääreistä että primääreistä lähteistä. Opinnäytetyön ensimmäinen osa käsittelee kuluttajakäyttäytymistä, muodin ostamista ja Z-sukupolven tyypillistä ostajaprofiilia sekundäärisiä lähteitä käyttäen. Empiirinen osa perustuu primääriin tietoon, jota kerättiin kahdessa kohderyhmätapahtumassa ja kyselytutkimuksessa.
Tutkimustulosten analysointiin käytettiin primääristä tietoa. Sosiaalisella medialla on iso rooli Z-sukupolven elämässä, ja se on myös suosituin muoti-inspiraation lähde. Suosituin kanava on Instargram. Vaatebrändin sosiaalisen median sisällön tulee olla monipuolista ja trendikästä. Suosituimpia brändejä ovat sporttiset ja rennot brändit. Myymälän sisustuksella on asiakaspalvelun ohella merkittävä vaikutus koko myymälän tunnelmaan.
Tämä opinnäytetyö käyttää kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä ja deduktiivista lähestymistapaa. Kvalitatiiviset menetelmät soveltuvat tähän opinnäytetyöhön, koska tavoitteena on saada kokemusperäistä tietoa kohderyhmän käyttäytymisestä. Tutkimustieto on kerätty sekä sekundääreistä että primääreistä lähteistä. Opinnäytetyön ensimmäinen osa käsittelee kuluttajakäyttäytymistä, muodin ostamista ja Z-sukupolven tyypillistä ostajaprofiilia sekundäärisiä lähteitä käyttäen. Empiirinen osa perustuu primääriin tietoon, jota kerättiin kahdessa kohderyhmätapahtumassa ja kyselytutkimuksessa.
Tutkimustulosten analysointiin käytettiin primääristä tietoa. Sosiaalisella medialla on iso rooli Z-sukupolven elämässä, ja se on myös suosituin muoti-inspiraation lähde. Suosituin kanava on Instargram. Vaatebrändin sosiaalisen median sisällön tulee olla monipuolista ja trendikästä. Suosituimpia brändejä ovat sporttiset ja rennot brändit. Myymälän sisustuksella on asiakaspalvelun ohella merkittävä vaikutus koko myymälän tunnelmaan.