Concept analysis and evaluation for a new product
Eskola, Hannes (2016)
Eskola, Hannes
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921153
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö arvioi sekä analysoi One EYE-nimistä tuotekonseptia. Kyseessä on tuote, joka yhdistää laskettelulasit sekä kamerateknologian: suojalasit joiden sisään on rakennettu kamera. One EYE on täysin uusi tuotekonsepti eikä vastaavaa tuotetta löydy markkinoilta. Tuotekonseptin laatua on arvioitava sekä analysoida jotta saadaan selville, onko tuotekonsepti niin laadukas että se voi edetö kehitysvaiheeseen.
One EYE tulee kilpailemaan olevalle extreme-urheilumarkkinoilla. Tämä markkina-alue on tällä hetkellä kovassa nosteessa. One EYE vastaa moniin kohdeyleisön tarpeisiin, tarjoamalla turvallisuutta sekä videotallennusmahdollisuuksia yhdessä paketissa, luoden vastinetta rahalle.
Tässä opinnäytetyössä käytetään deduktiivista lähestymistapaa ja tutkimustapa on kvalitatiivinen. Tietoa kerättiin sekä primääri- että sekundääriläheistä. Nämä lähestymis- ja tutkimustavat soveltuivat parhaiten tutkimuskysymyksen vastaamiseen.
Opinnäytetyön päähavainnot osoittavat että One EYE on herättänyt kiinnostusta sekä asiakkailta että ammattilaisilta, louden optimismia konseptille, vielä eritoten koska One EYE kilpailee nousussa olevalla alalla. Kuitenkin, konseptin muutamien suurien heikkouksien takia, esimerkiksi sen vähäinen monipuolisuus, konsepti on luokiteltava kategoriaan “suuri riski – suuri palkinto”.
One EYE tulee kilpailemaan olevalle extreme-urheilumarkkinoilla. Tämä markkina-alue on tällä hetkellä kovassa nosteessa. One EYE vastaa moniin kohdeyleisön tarpeisiin, tarjoamalla turvallisuutta sekä videotallennusmahdollisuuksia yhdessä paketissa, luoden vastinetta rahalle.
Tässä opinnäytetyössä käytetään deduktiivista lähestymistapaa ja tutkimustapa on kvalitatiivinen. Tietoa kerättiin sekä primääri- että sekundääriläheistä. Nämä lähestymis- ja tutkimustavat soveltuivat parhaiten tutkimuskysymyksen vastaamiseen.
Opinnäytetyön päähavainnot osoittavat että One EYE on herättänyt kiinnostusta sekä asiakkailta että ammattilaisilta, louden optimismia konseptille, vielä eritoten koska One EYE kilpailee nousussa olevalla alalla. Kuitenkin, konseptin muutamien suurien heikkouksien takia, esimerkiksi sen vähäinen monipuolisuus, konsepti on luokiteltava kategoriaan “suuri riski – suuri palkinto”.