Asuntoveneen markkinapotentiaali ja vetovoimatekijät kotimaanmatkailussa : Case: Houseboat
Hotti, Ronja (2016)
Hotti, Ronja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921127
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää asuntoveneen markkinapotentiaali sekä tekijät, joiden perusteella kotimaanmatkailijat varaisivat asuntovenematkan. Tähän pyrittiin tutkimalla tarkemmin kuluttajakäyttäytymistä: mistä ja miten asiakas etsii tietoa, motiiveja sekä miten ostopäätös syntyy ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. Näiden tietojen pohjalta tehtiin kehitysehdotuksia markkinointiviestintään.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista ja kvantitatiivista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti sekä haastattelemalla puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselyä jaettiin matkailufoorumeilla sekä Visit Jyväskylän ja Houseboatin Facebook-sivuilla. Osa vastauksista kerättiin haastattelemalla satunnaisia perusjoukkoon kuuluvia. Yhteensä vastauksia saatiin 76. Perusjoukkona olivat Jyväskylän alueelle tulevat kotimaanmatkailusta kiinnostuneet suomalaiset. Tulokset käsiteltiin SPSS-ohjelman avulla määrittelemällä muuttujat ja käyttämällä suoria jakaumia sekä taulukointia.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että asuntoveneellä on potentiaalia kotimaisilla markkinoilla. Suomalainen arvostaa luontoa ja rentoutumista hyvässä seurassa pieniä aktiviteetteja kuitenkaan unohtamatta. Ostopäätökseen vaikuttavat eniten hinta, ystävät ja perhe sekä tuote itsessään. Tietoa etistään netistä, missä myös suunnittelu ja matkan varaaminen mieluiten tapahtuvat.
Tulokset antavat näkökulmaa siihen, kannattaako tuotteen markkinointia suunnata ulkomaalaisten asiakkaiden lisäksi myös kotimaisille markkinoille. Kaiken kaikkiaan tulosten pohjalta voitiin miettiä mahdollisia muutoksia markkinointiviestintään ja sen keinoihin.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista ja kvantitatiivista lähestymistapaa. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisesti sekä haastattelemalla puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla. Kyselyä jaettiin matkailufoorumeilla sekä Visit Jyväskylän ja Houseboatin Facebook-sivuilla. Osa vastauksista kerättiin haastattelemalla satunnaisia perusjoukkoon kuuluvia. Yhteensä vastauksia saatiin 76. Perusjoukkona olivat Jyväskylän alueelle tulevat kotimaanmatkailusta kiinnostuneet suomalaiset. Tulokset käsiteltiin SPSS-ohjelman avulla määrittelemällä muuttujat ja käyttämällä suoria jakaumia sekä taulukointia.
Tutkimustulosten perusteella havaittiin, että asuntoveneellä on potentiaalia kotimaisilla markkinoilla. Suomalainen arvostaa luontoa ja rentoutumista hyvässä seurassa pieniä aktiviteetteja kuitenkaan unohtamatta. Ostopäätökseen vaikuttavat eniten hinta, ystävät ja perhe sekä tuote itsessään. Tietoa etistään netistä, missä myös suunnittelu ja matkan varaaminen mieluiten tapahtuvat.
Tulokset antavat näkökulmaa siihen, kannattaako tuotteen markkinointia suunnata ulkomaalaisten asiakkaiden lisäksi myös kotimaisille markkinoille. Kaiken kaikkiaan tulosten pohjalta voitiin miettiä mahdollisia muutoksia markkinointiviestintään ja sen keinoihin.