Verkkomainonnan tulevaisuus
Piippa, Pekka (2016)
Piippa, Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921073
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana toimi Keskisuomalainen Oyj, jossa työn tekijä oli työharjoittelussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää verkkomainonnan tilaa tänä päivänä, sen tulevaisuuden trendejä sekä uhkakuvia. Verkkomainonnan tulevaisuudesta tuli selvittää sen uhkakuvia, sosiaalisen median markkinoinnin tilaa, verkkomainonnan sisältöön panostamista sekä datan hyödyntämistä.
Työ toteutettiin selvittämällä aluksi verkkomainonnan tulevaisuuden kannalta tärkeimpiä aihealueita, tämän jälkeen paneuduttiin näihin aihealueisiin verkosta ja kirjallisuudesta löytyvän aineiston avulla ja lopuksi opinnäytetyössä haastateltiin muutamia verkkomainonnan, sekä sen kehittämistyön parissa työskenteleviä henkilöitä. Haastatteluiden avulla saatiin uutta tietoa verkkomainonnasta lähdekirjallisuuden ulkopuolelta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna.
Verkkomainonnan sisältöön panostaminen ja datan hyödyntäminen nousivat asiantuntijanäkökulmasta tärkeiksi verkkomainonnan tulevaisuuden trendeiksi. Erityisesti nostettiin esille sisältömarkkinointi, koneoppiminen sekä ohjelmallinen ostaminen. Vuonna 2018 tuleva EU:n tietosuoja-asetus nähtiin suurimpana uhkana verkkomainonnalle.
Verkkomainonta on kasvava mainonnan muoto, joka muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Verkkomainonta antaa mainostajille paljon mahdollisuuksia, mutta se myös vaatii mainostajilta entistä enemmän teknistä osaamista, sekä jatkuvaa kehityksen mukana pysymistä.
Työ toteutettiin selvittämällä aluksi verkkomainonnan tulevaisuuden kannalta tärkeimpiä aihealueita, tämän jälkeen paneuduttiin näihin aihealueisiin verkosta ja kirjallisuudesta löytyvän aineiston avulla ja lopuksi opinnäytetyössä haastateltiin muutamia verkkomainonnan, sekä sen kehittämistyön parissa työskenteleviä henkilöitä. Haastatteluiden avulla saatiin uutta tietoa verkkomainonnasta lähdekirjallisuuden ulkopuolelta. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluna.
Verkkomainonnan sisältöön panostaminen ja datan hyödyntäminen nousivat asiantuntijanäkökulmasta tärkeiksi verkkomainonnan tulevaisuuden trendeiksi. Erityisesti nostettiin esille sisältömarkkinointi, koneoppiminen sekä ohjelmallinen ostaminen. Vuonna 2018 tuleva EU:n tietosuoja-asetus nähtiin suurimpana uhkana verkkomainonnalle.
Verkkomainonta on kasvava mainonnan muoto, joka muuttuu ja kehittyy jatkuvasti. Verkkomainonta antaa mainostajille paljon mahdollisuuksia, mutta se myös vaatii mainostajilta entistä enemmän teknistä osaamista, sekä jatkuvaa kehityksen mukana pysymistä.