Vaateliikkeen brändilajitelman ja tuotevalikoiman tehokkuus
Saarnio, Hanna (2016)
Saarnio, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820957
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kokonaisvaltainen selvitys brändivaateliikkeen valikoiman tehokkuudesta. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ostotoiminnan päätöksissä hyödynnettävää dataa. Tutkimuksen keskiössä oli brändilajitelma ja brändien alaiset tuoteryhmät. Tutkimus keskittyi yrityksen kivijalkamyymälään eikä ottanut samassa yhteydessä toimivaa verkkokauppaa huomioon.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vähittäiskaupan valikoimien kokoamisen erilaisia strategioita, brändituotteiden ostamisen erityispiirteitä sekä tehokkuuden termistöä ja mittareita. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, asiakaskyselyä ja valmiin aineiston analyysiä. Asiakaskysely toteutettiin viikon mittaisella periodilla toukokuussa 2016. Tavoitevastausmäärä jaettiin kuuden aukiolopäivän välille päivittäiset asiakasmäärät huomioiden. Kyselyyn saatiin 301 vastausta. Valmis data koostui yrityksen myyntidatasta vuoden ajalta. Kyselyn vastauksia ja myyntidataa verrattiin keskenään kokonaiskuvan saamiseksi.
Tuloksista nousi muutama asiakkaiden suosima ja myyntidatan mukaan myyvä brändi. Lisäksi valikoiman heikommat brändit paljastettiin. Tuoteryhmistä asiakkaille ja yrityksen myynnille tärkeimmäksi nousi kengät, ongelmallisimmiksi tuoteryhmiksi takit ja housut. Myös naisasiakkaiden suuri osuus asiakaskunnasta ja naisten vaatteiden ja kenkien kysyntä tuli ilmi.
Johtopäätöksenä ehdotettiin yritykselle brändilajitelma- ja tuoteryhmäkohtaista supistamista ja naisille tarkoitettujen tuotteiden valikoimaosuuden kasvattamista valikoiman tehokkuuden parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vähittäiskaupan valikoimien kokoamisen erilaisia strategioita, brändituotteiden ostamisen erityispiirteitä sekä tehokkuuden termistöä ja mittareita. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä, asiakaskyselyä ja valmiin aineiston analyysiä. Asiakaskysely toteutettiin viikon mittaisella periodilla toukokuussa 2016. Tavoitevastausmäärä jaettiin kuuden aukiolopäivän välille päivittäiset asiakasmäärät huomioiden. Kyselyyn saatiin 301 vastausta. Valmis data koostui yrityksen myyntidatasta vuoden ajalta. Kyselyn vastauksia ja myyntidataa verrattiin keskenään kokonaiskuvan saamiseksi.
Tuloksista nousi muutama asiakkaiden suosima ja myyntidatan mukaan myyvä brändi. Lisäksi valikoiman heikommat brändit paljastettiin. Tuoteryhmistä asiakkaille ja yrityksen myynnille tärkeimmäksi nousi kengät, ongelmallisimmiksi tuoteryhmiksi takit ja housut. Myös naisasiakkaiden suuri osuus asiakaskunnasta ja naisten vaatteiden ja kenkien kysyntä tuli ilmi.
Johtopäätöksenä ehdotettiin yritykselle brändilajitelma- ja tuoteryhmäkohtaista supistamista ja naisille tarkoitettujen tuotteiden valikoimaosuuden kasvattamista valikoiman tehokkuuden parantamiseksi.