Kirpputori liikkeen myymäläilme : Case-yhdistys Freedom Project ry
Pelkonen, Armi (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820933
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kirpputoriliikkeen myymäläilmeen kehittämistä. Tavoitteena on luoda viihtyisä ja trendien mukainen myymäläympäristö soveltaen vähittäiskaupan toimintatapoja myymäläympäristön rakentamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yhdistykselle, joka haluaa kehittää kirpputoritoimintaansa.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään design management -toimintamallia apuna käyttäen visuaalisen yrityskuvan kehittämistä. Design managementilla tarkoitetaan yhtenäistä yritysilmettä. Toimintamallissa tarkastellaan neljää kilpailukeinoa: viestinä, tuote, ympäristö ja henkilöstön käyttäytyminen. Kilpailukeinoja tarkastelemalla kerätään tietoa, jonka avulla kehitetään kirpputorin myymäläilmettä. Ensimmäisessä osassa käsitellään myös yrityskuvan ja graafisen ilmeen tärkeyttä myymäläympäristön rakentumisessa. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään myymäläilmeen rakentumista sisutussuunnittelun keinoin.
Opinnäytetyön empiriaosuus käsittelee kirpputorin myymäläilmettä, joka luotiin design management -toimintamallin mukaisesti saatujen tietojen pohjalta, sekä myymäläsuunnittelun keinoin.
Tässä opinnäytetyössä suunnitetiin ja toteutettiin uudistettu myymäläilme kirpputorille.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona yhdistykselle, joka haluaa kehittää kirpputoritoimintaansa.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa käsitellään design management -toimintamallia apuna käyttäen visuaalisen yrityskuvan kehittämistä. Design managementilla tarkoitetaan yhtenäistä yritysilmettä. Toimintamallissa tarkastellaan neljää kilpailukeinoa: viestinä, tuote, ympäristö ja henkilöstön käyttäytyminen. Kilpailukeinoja tarkastelemalla kerätään tietoa, jonka avulla kehitetään kirpputorin myymäläilmettä. Ensimmäisessä osassa käsitellään myös yrityskuvan ja graafisen ilmeen tärkeyttä myymäläympäristön rakentumisessa. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään myymäläilmeen rakentumista sisutussuunnittelun keinoin.
Opinnäytetyön empiriaosuus käsittelee kirpputorin myymäläilmettä, joka luotiin design management -toimintamallin mukaisesti saatujen tietojen pohjalta, sekä myymäläsuunnittelun keinoin.
Tässä opinnäytetyössä suunnitetiin ja toteutettiin uudistettu myymäläilme kirpputorille.