Pelimarkkinoinnin työkalut indie-kehittäjän näkökulmasta
Lehtonen, Erno (2016)
Lehtonen, Erno
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121720896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121720896
Tiivistelmä
Peliala on jatkuvasti kasvava viihdeteollisuuden alalaji. Viime vuosina etenkin mobiilipeli-markkinat ovat olleet suuressa kasvussa ja ala on nykyään todella kilpailtu. Pelialalla liikkuu siis isot rahat, mutta menestyminen vaikeutuu kilpailun kasvaessa. Markkinoinnista on tä-ten tullut yhä merkittävämpi osa pelinkehitystä. Pelialalla täytyy menestyäkseen olla tietoi-nen erilaisista markkinointikeinoista. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, minkälaisia markkinointikeinoja paikallisilla, jyväskyläläisillä yrityksillä on käytössään.
Tutkimuksessa tarkasteltiin Suomen pelialan tilannetta ja digitaalisten jakelupalveluiden synnyttämää saturaatiota markkinoilla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuk-sena. Aineisto kerättiin internetartikkeleista. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin paikal-lisia, jyväskyläläisiä peliyrityksiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Aineistonkeruun tuloksena syntyi tietopaketti pelimarkkinoiden nykytilasta sekä sen syistä ja seurauksista. Aineisto auttaa lukijaa ymmärtämään pelialan kehitystä ja nykytilannetta. Tutkimuksessa suoritetut haastattelut antoivat tietoa pienten peliyritysten toimintata-voista ja markkinointistrategioista. Yrityksiltä saatiin myös hyödyllisiä näkökulmia sekä ar-vokkaita neuvoja alalla aloitteleville tekijöille.
Tutkimuksessa tehtyjen haastatteluiden perusteella voidaan päätellä, että peliyrityksillä on suurin piirtein samat näkemykset pelimarkkinoiden nykytilasta, mutta ongelmien lähesty-mistavoissa on eroavaisuuksia. Tulosten valossa pohditaan markkinoinnin merkitystä sekä markkinoinnin tarpeen kasvamisen vaatimia toimenpiteitä, joilla voitaisiin edesauttaa uu-sia pelialan toimijoita menestymään alalla paremmin.
Tutkimuksessa tarkasteltiin Suomen pelialan tilannetta ja digitaalisten jakelupalveluiden synnyttämää saturaatiota markkinoilla. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuk-sena. Aineisto kerättiin internetartikkeleista. Lisäksi tutkimusta varten haastateltiin paikal-lisia, jyväskyläläisiä peliyrityksiä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Aineistonkeruun tuloksena syntyi tietopaketti pelimarkkinoiden nykytilasta sekä sen syistä ja seurauksista. Aineisto auttaa lukijaa ymmärtämään pelialan kehitystä ja nykytilannetta. Tutkimuksessa suoritetut haastattelut antoivat tietoa pienten peliyritysten toimintata-voista ja markkinointistrategioista. Yrityksiltä saatiin myös hyödyllisiä näkökulmia sekä ar-vokkaita neuvoja alalla aloitteleville tekijöille.
Tutkimuksessa tehtyjen haastatteluiden perusteella voidaan päätellä, että peliyrityksillä on suurin piirtein samat näkemykset pelimarkkinoiden nykytilasta, mutta ongelmien lähesty-mistavoissa on eroavaisuuksia. Tulosten valossa pohditaan markkinoinnin merkitystä sekä markkinoinnin tarpeen kasvamisen vaatimia toimenpiteitä, joilla voitaisiin edesauttaa uu-sia pelialan toimijoita menestymään alalla paremmin.