Matilanvirran matkailualueen kehittäminen
Oikari, Aku; Niemelä, Niko (2016)
Oikari, Aku
Niemelä, Niko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620868
Tiivistelmä
Matilanvirta on vapaa-ajanviettoalue Äänekosken kaupungin alueella, Konginkankaan ja Sumiaisten kylien välillä. Alueella on toiminut kahvila-ravintola yli 20 vuotta ja alueella palvellaan alueen mökkiläisiä, paikallisia sekä veneilijöitä aina kesäaikaan.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kehitysehdotuksia Äänekoskella sijaitsevan Matilanvirran alueen kehittämiseksi. Ajatus opinnäytetyölle tuli yhteistyössä kirjoittajien ja alueen uuden omistajan, Äänekosken kaupungin kesken. Alueen kehittämisen eteen ei ollut tiedossa tehtyjä toimenpiteitä. Uusi omistaja halusi saada tietoa alueella vierailevilta ihmisiltä, mitä heidän mielestään alueella tulisi olla palveluiden muodossa. Tarkoituksena opinnäytetyöllä oli saada selville asioita, joiden takia alueella pysyisi toimintaa jatkossakin.
Opinnäytetyön teemana on palveluiden ja alueen kehittäminen, asiakaslähtöisyys ja asiakkuuksien kehittäminen. Taustateoriaa opinnäytetyölle kerättiin asiakaslähtöisyyden ja palveluympäristön kehittämisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä laadullista, että määrällistä tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli sekä määrällisiä, että laadullisia kysymyksiä. Aineisto kerättiin syksyn 2015 aikana ja kyselyyn vastasi yhteensä 196 henkilöä.
Kyselyn pohjalta vahvistui käsitys että alueella halutaan olevan toimintaa jatkossakin ja että alueella toimivaan ravintolaan halutaan maltillisia muutoksia. Alueen koetaan olevan kesäasukkaiden ja paikallisten “olohuone” ja suurin osa vastaajista vierailee alueella useasti kesän aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada kehitysehdotuksia Äänekoskella sijaitsevan Matilanvirran alueen kehittämiseksi. Ajatus opinnäytetyölle tuli yhteistyössä kirjoittajien ja alueen uuden omistajan, Äänekosken kaupungin kesken. Alueen kehittämisen eteen ei ollut tiedossa tehtyjä toimenpiteitä. Uusi omistaja halusi saada tietoa alueella vierailevilta ihmisiltä, mitä heidän mielestään alueella tulisi olla palveluiden muodossa. Tarkoituksena opinnäytetyöllä oli saada selville asioita, joiden takia alueella pysyisi toimintaa jatkossakin.
Opinnäytetyön teemana on palveluiden ja alueen kehittäminen, asiakaslähtöisyys ja asiakkuuksien kehittäminen. Taustateoriaa opinnäytetyölle kerättiin asiakaslähtöisyyden ja palveluympäristön kehittämisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä hyödynnettiin sekä laadullista, että määrällistä tutkimusta. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomaketta, jossa oli sekä määrällisiä, että laadullisia kysymyksiä. Aineisto kerättiin syksyn 2015 aikana ja kyselyyn vastasi yhteensä 196 henkilöä.
Kyselyn pohjalta vahvistui käsitys että alueella halutaan olevan toimintaa jatkossakin ja että alueella toimivaan ravintolaan halutaan maltillisia muutoksia. Alueen koetaan olevan kesäasukkaiden ja paikallisten “olohuone” ja suurin osa vastaajista vierailee alueella useasti kesän aikana.