Huoltajien kokemuksia lastensuojelutyöstä : ”Että ei kukaan lähtis niin ku ampuu haulikolla kärpästä, kun täs on kärpäslätkä lähempänä.”
Ivanoff, Tuula (2016)
Ivanoff, Tuula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620867
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa hanketta lastensuojelun ja ennaltaehkäisevän perhetyön palveluja tarjoavan yrityksen perustamiseksi. Tavoitteena oli tuottaa yritykselle tietoa lastensuojelun asiakasperheiden palvelutarpeista. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille tarpeita ja toiveita neuvoloiden ja kouluterveydenhuollon terveydenhoitajille lastensuojelutarpeen ennaltaehkäisemiseksi. Työn taustalla olivat julkisuudessa esiintyneet lastensuojelun asiakasperheiden huonot asiakaskokemukset. Kehittämistehtäviä olivat asiakaslähtöisen lastensuojelutyön sekä neuvola- ja kouluterveydenhoitajien työn kehittäminen. Pääasiallinen tutkimusongelma oli löytää asiakasperheiden huoltajien näkökulmia asiakaslähtöisen lastensuojelun kehittämiseksi. Tutkimuskysymyksillä etsittiin tietoa lastensuojeluasiakkuuteen liittyvistä tarpeista, saaduista palveluista ja niiden vastaavuudesta asiakkaiden tarpeisiin ja viranomaisyhteistyöstä sekä huoltajien näkemyksiä palveluiden ja viranomaisyhteistyön kehittämiseksi.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin lastensuojelun asiakasperheiden huoltajille tehdyillä teemoihin perustuvilla avoimilla haastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalysointimenetelmällä. Teoriatiedon viitekehys koostui pääasiassa sosiaalityöhön ja lastensuojeluun liittyvistä laeista sekä teoria- ja tutkimustiedoista. Keskeisenä tuloksissa näkyvät puutteet lastensuojelun käytännöissä ja menetelmissä sekä viranomaisyhteistyössä. Saadun tiedon perusteella voidaan havaita lastensuojelun toiminnan olevan viranomaislähtöistä ja asiakkaan kuulemisen ja huomioimisen vähäistä. Tämän vuoksi palvelut eivät aina vastaa perheiden itse kokemia tarpeita. Palvelujen kehittämisessä keskeisinä ovat asiakkaiden tarpeiden mukaisten palvelujen tarjoamisen lisäksi ennaltaehkäisevien palvelujen kehittäminen erilaisten yhteistyötahojen kanssa. Viranomaistyön kehittämisessä painottuvat viranomaisten asenteiden, osaamisen, toimintatapojen ja työmenetelmien parantaminen ja kehittäminen. Palveluiden kehittämiseksi tarvitaan lisää kokemusasiantuntijuudesta tulevaa tietoa sekä laaja-alaisempaa yhteistyötä. Yrityksen näkökulmasta painopisteiksi nousevat ennaltaehkäisevän avun ja tuen tarjoaminen sekä verkostoituminen. Terveydenhoitajien työn kehittämisessä korostuvat yhteistyön ja luottamuksen merkitys. Työn tuloksia voidaan hyödyntää lastensuojelun lisäksi alan yrityksissä sekä neuvola- ja kouluterveydenhuollossa.
Opinnäytetyössä käytettiin laadullista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin lastensuojelun asiakasperheiden huoltajille tehdyillä teemoihin perustuvilla avoimilla haastatteluilla. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalysointimenetelmällä. Teoriatiedon viitekehys koostui pääasiassa sosiaalityöhön ja lastensuojeluun liittyvistä laeista sekä teoria- ja tutkimustiedoista. Keskeisenä tuloksissa näkyvät puutteet lastensuojelun käytännöissä ja menetelmissä sekä viranomaisyhteistyössä. Saadun tiedon perusteella voidaan havaita lastensuojelun toiminnan olevan viranomaislähtöistä ja asiakkaan kuulemisen ja huomioimisen vähäistä. Tämän vuoksi palvelut eivät aina vastaa perheiden itse kokemia tarpeita. Palvelujen kehittämisessä keskeisinä ovat asiakkaiden tarpeiden mukaisten palvelujen tarjoamisen lisäksi ennaltaehkäisevien palvelujen kehittäminen erilaisten yhteistyötahojen kanssa. Viranomaistyön kehittämisessä painottuvat viranomaisten asenteiden, osaamisen, toimintatapojen ja työmenetelmien parantaminen ja kehittäminen. Palveluiden kehittämiseksi tarvitaan lisää kokemusasiantuntijuudesta tulevaa tietoa sekä laaja-alaisempaa yhteistyötä. Yrityksen näkökulmasta painopisteiksi nousevat ennaltaehkäisevän avun ja tuen tarjoaminen sekä verkostoituminen. Terveydenhoitajien työn kehittämisessä korostuvat yhteistyön ja luottamuksen merkitys. Työn tuloksia voidaan hyödyntää lastensuojelun lisäksi alan yrityksissä sekä neuvola- ja kouluterveydenhuollossa.