’’C niin kuin Cecilia’’ : nuotinlukutaidon oppimisen prosessista
Partanen, Hanna (2016)
Partanen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620862
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsittelen nuotinlukutaidon oppimisen prosessia pianonsoiton kannalta. Työn lähtökohtana oli selvittää, miten nuotinlukua voi opettaa ala- tai yläasteikäiselle oppilaalle, joka ei osaa vielä lukea nuotteja ja nuottien oppimisessa on vaikeuksia. Muita tutkimuskysymyksiä olivat: Noudattaako nuotinlukutaidon oppimisen prosessi Fitts’in taitojen oppimisen mallia. Millainen tämä prosessi on? Miten nuotinlukutaito saavutetaan ja kauanko prosessi keskimäärin kestää?
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluita. Haastattelin neljää pianonsoitonopettajaa.
Tekemieni haastattelujen perusteella pystyy täsmentämään nuotinlukutaidon oppimisen prosessia. Myös nuotinluvun opetusta havainnollistavia keinoja tuli runsaasti esiin. Havainnollistaminen osoittautui todella tärkeäksi osaksi nuotinluvun opetusta.
Haastateltujen opettajien vastausten perusteella alkeistason nuotinlukutaidon oppimiseen menee oppilailla aikaa keskimäärin muutamasta viikosta kolmeen vuoteen.
Nuottien automaattisen lukemisen merkkejä oppilailla olivat seuraavat: ajankäytön väheneminen, prima vistan parempi sujuminen, sormien itsenäisempi liikkuminen koskettimistolla, nuottien lukeminen kauempaa, isompien kokonaisuuksien hahmottaminen kerralla, oppilas ei tarvitse mitään apukeinoja ja kotona oppiminen tehostuu.
Haastattelut antoivat viitteitä siitä, että nuotinlukutaidon oppimisen prosessia voi jäsentää Fitts’in taitojen oppimisen mallin avulla. Toivottavasti työni auttaa muita pianonsoitonopettajia nuotinluvun opetuksessa.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin haastatteluita. Haastattelin neljää pianonsoitonopettajaa.
Tekemieni haastattelujen perusteella pystyy täsmentämään nuotinlukutaidon oppimisen prosessia. Myös nuotinluvun opetusta havainnollistavia keinoja tuli runsaasti esiin. Havainnollistaminen osoittautui todella tärkeäksi osaksi nuotinluvun opetusta.
Haastateltujen opettajien vastausten perusteella alkeistason nuotinlukutaidon oppimiseen menee oppilailla aikaa keskimäärin muutamasta viikosta kolmeen vuoteen.
Nuottien automaattisen lukemisen merkkejä oppilailla olivat seuraavat: ajankäytön väheneminen, prima vistan parempi sujuminen, sormien itsenäisempi liikkuminen koskettimistolla, nuottien lukeminen kauempaa, isompien kokonaisuuksien hahmottaminen kerralla, oppilas ei tarvitse mitään apukeinoja ja kotona oppiminen tehostuu.
Haastattelut antoivat viitteitä siitä, että nuotinlukutaidon oppimisen prosessia voi jäsentää Fitts’in taitojen oppimisen mallin avulla. Toivottavasti työni auttaa muita pianonsoitonopettajia nuotinluvun opetuksessa.