Musiikin perusteiden integrointi viulunsoiton alkeisopetukseen
Tervamäki, Taru; Vuorenmaa, Virpi (2016)
Tervamäki, Taru
Vuorenmaa, Virpi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620845
Tiivistelmä
Toimintatutkielmana toteutetun opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli etsiä ratkaisuja viulunsoiton ja musiikin perusteiden erillisyyden ongelmaan. Jopa ammattiin tähtäävillä viulisteilla on näissä tiedoissa puutteita, sillä musiikin perusteiden tunneilla teoria-asiat havainnollistetaan usein pelkällä pianolla. Tutkielman päätavoitteena oli tuottaa oppimateriaalia tukemaan integroivaa opetusta viulutunneille.
Lähdeaineistosta etsittiin musiikin perusteiden hahmottamisen ongelmien yleisiä syitä, joiden ratkaisemiseksi kehitettiin käytännön harjoituksia käytettäväksi viulutunneilla. Harjoitusten taso rajattiin musiikin perusteiden perustaso 1:sen sekä viulun perustaso 1:sen integrointiin. Harjoituksista koostettiin oppikirja.
Osaa tehtävistä testattiin viulutunneilla kahdeksalla viuluoppilaalla. Tunneilta kerättiin lähdemateriaalia tutkielmaan observoimalla oppilaiden suoriutumista harjoituksista. Lisäksi oppilaiden kanssa keskusteltiin tehdyistä tehtävistä.
Käytännön kokeilut toivat esiin integroinnin ongelmakohdat. Testiryhmän oppilaat olivat harrastaneet viulunsoittoa jo jonkin aikaa, mutta heillä oli hatara teoriapohja. Pohjatietoja piti kerrata tuntitilanteissa, joten integrointiharjoitusten tekeminen söi tunnista paljon aikaa. Myös oppilaiden tekniset ongelmat vaikeuttivat harjoitusten päätavoitteen saavuttamista. Oletettavasti integraation maksimaalinen hyöty saavutettaisiin vasta-alkajan kanssa.
Integrointikokeilu osoittautui haasteelliseksi. Pedagogiset perinteet vasta-alkajan ensimmäisestä sormiryhmittelystä otelaudalle ovat ristiriidassa kantasäveljärjestelmän kanssa. Opetuksessa joudutaan tasapainottelemaan oppiaineiden välillä, mennäänkö teoria vai viulunsoiton tekniikka edellä.
Lähdeaineistosta etsittiin musiikin perusteiden hahmottamisen ongelmien yleisiä syitä, joiden ratkaisemiseksi kehitettiin käytännön harjoituksia käytettäväksi viulutunneilla. Harjoitusten taso rajattiin musiikin perusteiden perustaso 1:sen sekä viulun perustaso 1:sen integrointiin. Harjoituksista koostettiin oppikirja.
Osaa tehtävistä testattiin viulutunneilla kahdeksalla viuluoppilaalla. Tunneilta kerättiin lähdemateriaalia tutkielmaan observoimalla oppilaiden suoriutumista harjoituksista. Lisäksi oppilaiden kanssa keskusteltiin tehdyistä tehtävistä.
Käytännön kokeilut toivat esiin integroinnin ongelmakohdat. Testiryhmän oppilaat olivat harrastaneet viulunsoittoa jo jonkin aikaa, mutta heillä oli hatara teoriapohja. Pohjatietoja piti kerrata tuntitilanteissa, joten integrointiharjoitusten tekeminen söi tunnista paljon aikaa. Myös oppilaiden tekniset ongelmat vaikeuttivat harjoitusten päätavoitteen saavuttamista. Oletettavasti integraation maksimaalinen hyöty saavutettaisiin vasta-alkajan kanssa.
Integrointikokeilu osoittautui haasteelliseksi. Pedagogiset perinteet vasta-alkajan ensimmäisestä sormiryhmittelystä otelaudalle ovat ristiriidassa kantasäveljärjestelmän kanssa. Opetuksessa joudutaan tasapainottelemaan oppiaineiden välillä, mennäänkö teoria vai viulunsoiton tekniikka edellä.