Tilitoimiston palvelujen tuotteistaminen hevosalan yrityksille
Kosonen, Hanna (2016)
Kosonen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620798
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tilitoimiston palvelujen tuotteistamista hevosalan yrityksille sopiviksi. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä palveluita asiakkaat tilitoimistoltaan tarvitsevat ja mitkä seikat vaikuttavat yritysten tilitoimiston valintaan. Saatuja tuloksia on tarkoitus hyödyntää Tilitoimisto X:n toiminnan kehittämisessä. Tarkoituksena on siirtyä perinteisestä palveluntarjoamisesta ja tuntiperusteisesta veloituksesta kiinteään kuukausiveloitukseen ja palvelupakettimalliin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään palvelujen tuotteistamiseen, markkinointiin ja hinnoitteluun. Empiirisessä osuudessa käsitellään ensin tutkimusta varten tehdyt kysymykset, jonka jälkeen tulkitaan saadut vastaukset. Tutkimus toteutettiin verkkokyselylomakkeella Webropol-palvelun kautta. Kohderyhmäksi valikoitui pienet ja keskisuuret hevosalan yritykset, sillä he ovat Tilitoimisto X:n pääasiallinen asiakaskunta. Näin saaduista vastauksista on eniten hyötyä Tilitoimisto X:n oman toiminnan kehittämiseen.
Tutkimustulosten perusteella Tilitoimisto X voi aloittaa palveluidensa tuotteistamisen nykyisillä palveluillaan. Tehty kysely osoitti, että Tilitoimisto X tarjoaa jo nyt kaikkia yritysten tarvitsemia palveluja.
Tutkimuksen mukaan tilitoimiston tehtäväksi annettaisiin pääasiassa yritystoiminnan kannalta välttämättömimmät työtehtävät: kirjanpito, veroilmoitukset ja tilinpäätös. Näistä perustöistä oltiin valmiita maksamaan pääsääntöisesti tuntiperusteisesti tehtyjen työtuntien mukaan. Ne yritykset, jotka käyttäisivät monipuolisesti tilitoimiston eri palveluita mainittujen perustöiden lisäksi, esimerkiksi palkanlaskentaa ja konsultointia, tulisivat mieluummin laskutetuiksi kiinteän kuukausihinnan mukaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään palvelujen tuotteistamiseen, markkinointiin ja hinnoitteluun. Empiirisessä osuudessa käsitellään ensin tutkimusta varten tehdyt kysymykset, jonka jälkeen tulkitaan saadut vastaukset. Tutkimus toteutettiin verkkokyselylomakkeella Webropol-palvelun kautta. Kohderyhmäksi valikoitui pienet ja keskisuuret hevosalan yritykset, sillä he ovat Tilitoimisto X:n pääasiallinen asiakaskunta. Näin saaduista vastauksista on eniten hyötyä Tilitoimisto X:n oman toiminnan kehittämiseen.
Tutkimustulosten perusteella Tilitoimisto X voi aloittaa palveluidensa tuotteistamisen nykyisillä palveluillaan. Tehty kysely osoitti, että Tilitoimisto X tarjoaa jo nyt kaikkia yritysten tarvitsemia palveluja.
Tutkimuksen mukaan tilitoimiston tehtäväksi annettaisiin pääasiassa yritystoiminnan kannalta välttämättömimmät työtehtävät: kirjanpito, veroilmoitukset ja tilinpäätös. Näistä perustöistä oltiin valmiita maksamaan pääsääntöisesti tuntiperusteisesti tehtyjen työtuntien mukaan. Ne yritykset, jotka käyttäisivät monipuolisesti tilitoimiston eri palveluita mainittujen perustöiden lisäksi, esimerkiksi palkanlaskentaa ja konsultointia, tulisivat mieluummin laskutetuiksi kiinteän kuukausihinnan mukaan.