Urheiluopiston brändi ja imago yritysmarkkinoilla
Nikkilä, Aino; Houtsonen, Sara (2016)
Nikkilä, Aino
Houtsonen, Sara
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520669
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka tunnettu Varalan Urheiluopisto on pirkan-maalaisten yritysten keskuudessa ja millaisia mielikuvia siihen liitetään. Näitä mielikuvia tutkimalla selvitettiin Varalan imago b to b -markkinoilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, eroavatko Varalan nykyisten sekä potentiaalisten uusien asiakkaiden antamat vastaukset toisistaan.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui brändistä, imagosta sekä b to b -liiketoiminnan erityispiirteistä. Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake oli suurimmaksi osaksi strukturoitu ja se lähetettiin noin tuhannelle pirkanmaalaisen keskisuuren ja suuren yrityksen edustajalle. Kyselyllä tavoitettiin 138 vastaajaa ja vastausprosentiksi muodostui 13,2 %. Tutkimustulokset analysoitiin Webropol-ohjelmalla. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Varala tunnetaan kohderyhmän keskuudessa melko hyvin ja yleiskuva Varalasta on positiivinen. Varalan imagoon liitetään vahvasti liikunta, koulutus ja kaunis miljöö. Tuloksista selvisi, että uusille potentiaalisille asiakkaille ei ole muodostunut yhtä vahvoja mielikuvia Varalasta kuin Varalan nykyisille asiakkaille.
Jotta brändin kehittymistä ja brändiin liitettävien mielikuvien muutoksia voitaisiin seurata, tulisi samankaltainen tutkimus toteuttaa säännöllisin väliajoin, esimerkiksi vuosittain. Jatkotutkimuksena voitaisiin keskittyä vain yhden osa-alueen, esimerkiksi hyvinvointipalvelujen, imagoon. Keskittymällä vain yhteen palvelukokonaisuuteen saataisiin syvällisempää tietoa kyseisten palvelujen imagosta.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui brändistä, imagosta sekä b to b -liiketoiminnan erityispiirteistä. Työssä käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselylomake oli suurimmaksi osaksi strukturoitu ja se lähetettiin noin tuhannelle pirkanmaalaisen keskisuuren ja suuren yrityksen edustajalle. Kyselyllä tavoitettiin 138 vastaajaa ja vastausprosentiksi muodostui 13,2 %. Tutkimustulokset analysoitiin Webropol-ohjelmalla. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Varala tunnetaan kohderyhmän keskuudessa melko hyvin ja yleiskuva Varalasta on positiivinen. Varalan imagoon liitetään vahvasti liikunta, koulutus ja kaunis miljöö. Tuloksista selvisi, että uusille potentiaalisille asiakkaille ei ole muodostunut yhtä vahvoja mielikuvia Varalasta kuin Varalan nykyisille asiakkaille.
Jotta brändin kehittymistä ja brändiin liitettävien mielikuvien muutoksia voitaisiin seurata, tulisi samankaltainen tutkimus toteuttaa säännöllisin väliajoin, esimerkiksi vuosittain. Jatkotutkimuksena voitaisiin keskittyä vain yhden osa-alueen, esimerkiksi hyvinvointipalvelujen, imagoon. Keskittymällä vain yhteen palvelukokonaisuuteen saataisiin syvällisempää tietoa kyseisten palvelujen imagosta.