Erityisopiskelijan sisälogistiikan tuntemus logistiikan perustutkinnossa : case: oppimisympäristön, harjoitusvaraston suunnittelu
Rautio, Kaj (2016)
Rautio, Kaj
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520662
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Validia Ammattiopiston harjoitusvaraston suunnittelu, jossa opiskelijat osallistetaan suunnittelutyöhön. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten logistiikan perustutkinnon erityisopiskelija omaksuu sisälogistiikan käsitteitä, ottaa osaa oppimisympäristön suunnitteluun ja toteuttaa harjoitusvaraston layoutin laaditun suunnitelman mukaan. Tavoitteena oli luoda malli, jonka avulla harjoitusvarasto toteutetaan niin, että opiskelijat luovat oman oppimisympäristön samalla oppien tekemällä.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen lähteinä on käytetty kirjallisuuden ja internetin lähteitä. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä osassa käydään läpi varastointiin liittyviä käsitteitä. Toisessa osassa käydään läpi harjoitusvaraston suunnittelua oppimisympäristönä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun ja webropol -kyselyn avulla. Haastattelut ja webropol -kysely toteutettiin syksyn 2016 aikana. Haastatteluun osallistui yksi logistiikan toisen vuoden erityisopiskelijaryhmä, 10 opiskelijaa ja webropol -kyselyyn vastasi 23 opiskelijaa 30:stä. Webropol -kysely kohdennettiin siten, että yksi jokaisesta vuosikurssin ryhmästä vastaisi kyselyyn.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville logistiikan perustietojen tärkeyden merkitys erityisopiskelijalle onnistuneen oppimisympäristön suunnittelussa ja toteutuksessa. Käsitteiden sanoittamisen ja hahmottamisen vaikeus tuli myös selville harjoitusvaraston tilan hyödyntämisessä. Webropol -kyselystä selvisi myös työturvallisuuden korostus, opetuksen ja ohjauksen lisääntynyt tarve, työkalutuntemuksen puute ja tekemällä oppimisen tärkeys.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen lähteinä on käytetty kirjallisuuden ja internetin lähteitä. Teoreettisen viitekehyksen ensimmäisessä osassa käydään läpi varastointiin liittyviä käsitteitä. Toisessa osassa käydään läpi harjoitusvaraston suunnittelua oppimisympäristönä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimustapaa. Tutkimus toteutettiin teemahaastattelun ja webropol -kyselyn avulla. Haastattelut ja webropol -kysely toteutettiin syksyn 2016 aikana. Haastatteluun osallistui yksi logistiikan toisen vuoden erityisopiskelijaryhmä, 10 opiskelijaa ja webropol -kyselyyn vastasi 23 opiskelijaa 30:stä. Webropol -kysely kohdennettiin siten, että yksi jokaisesta vuosikurssin ryhmästä vastaisi kyselyyn.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville logistiikan perustietojen tärkeyden merkitys erityisopiskelijalle onnistuneen oppimisympäristön suunnittelussa ja toteutuksessa. Käsitteiden sanoittamisen ja hahmottamisen vaikeus tuli myös selville harjoitusvaraston tilan hyödyntämisessä. Webropol -kyselystä selvisi myös työturvallisuuden korostus, opetuksen ja ohjauksen lisääntynyt tarve, työkalutuntemuksen puute ja tekemällä oppimisen tärkeys.