Minne menet musiikki? : musiikki-cd -kokoelman arviointi Kangasalan pääkirjastossa
Saari, Tuija (2016)
Saari, Tuija
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520632
Tiivistelmä
Tämä kehittämistyön tarkoituksena on Kangasalan pääkirjaston musiikki-cd -kokoelman arviointi. Käsittelen työssä myös kokoelman arvioinnin perusteita, kehittämistutkimuksen perusteita ja Suomen musiikkikirjastoja yleisesti. Valitsin tämän aiheen omasta kiinnostuksesta musiikkiin ja halusta kehittää musiikkiosaston toimintaa.
Tutkimus antaa työkaluja kokoelman kehittämiselle ja koko musiikkiosaston kehittämiselle. Kokoelman arvioinnissa on käytetty kirjastojärjestelmästä saatuja tilastoja. Kokoelmaa arvioidaan pelkästään tilastojen perusteella. Musiikkiosaston kehittämisen tueksi tein asiakaskyselyn, jonka avulla henkilökunta saa tietoa siitä, mitä asiakkaat haluavat ja toivovat tulevaisuudessa musiikkiosastolta. Kirjasto voi näiden toiveiden perusteella kehittää toimintaansa siihen suuntaan, kuin asiakkaat toivovat.
Tutkimuksesta käy ilmi, että cd-levyjen lainaus on olut laskussa jo pitkän aikaa. Kirjaston pitäisi kehittää kokoelmaa asiakaslähtöisempään suuntaan ja karsia kokoelmaa. Toiminnallisuutta pitäisi kehittää mahdollisten yhteistyökumppaneiden avulla ja mahdollisesti ottaa myös asiakkaat mukaan toiminnan kehittämiseen.
Tutkimus antaa työkaluja kokoelman kehittämiselle ja koko musiikkiosaston kehittämiselle. Kokoelman arvioinnissa on käytetty kirjastojärjestelmästä saatuja tilastoja. Kokoelmaa arvioidaan pelkästään tilastojen perusteella. Musiikkiosaston kehittämisen tueksi tein asiakaskyselyn, jonka avulla henkilökunta saa tietoa siitä, mitä asiakkaat haluavat ja toivovat tulevaisuudessa musiikkiosastolta. Kirjasto voi näiden toiveiden perusteella kehittää toimintaansa siihen suuntaan, kuin asiakkaat toivovat.
Tutkimuksesta käy ilmi, että cd-levyjen lainaus on olut laskussa jo pitkän aikaa. Kirjaston pitäisi kehittää kokoelmaa asiakaslähtöisempään suuntaan ja karsia kokoelmaa. Toiminnallisuutta pitäisi kehittää mahdollisten yhteistyökumppaneiden avulla ja mahdollisesti ottaa myös asiakkaat mukaan toiminnan kehittämiseen.