Henkilötietojen käsittely vakuutustoiminnassa
Kuokka, Santeri (2016)
Kuokka, Santeri
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520601
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vakuutusyhtiön työntekijöiden henkilötietojen käsittelyä koskevan lainsäädännön tuntemusta ja sitä, olisiko aiheesta tarpeen järjestää lisäkoulutusta. Tutkimus suunnattiin toimeksiantajana toimivan vakuutusyhtiön asiakaspalvelutyöntekijöihin: sekä työsuhteisiin palveluneuvojiin että itsenäisenä yrittäjänä toimiviin vakuutusedustajiin. Tavoitteena oli myös saada selville aiheita, joita mahdollisessa lisäkoulutuksessa tulisi käsitellä.
Näitä kysymyksiä selvitettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen muodossa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyrittiin käymään henkilötietolainsäädäntöä keskeisiltä osin läpi vakuutustoiminnan näkökulmasta.
Kyselyyn saatujen vastausten perusteella toimeksiantajayrityksen työntekijät tuntevat henkilötietojen käsittelyä koskevan lainsäädännön kohtalaisesti. Vakuutusedustajat pitivät omaa tietämystään parempana kuin palveluneuvojat. Vähemmän aikaa työskennelleet vastaajat kokivat tietämyksensä paremmaksi kuin kauemmin työskennelleet. Vastauksissa tuli esille henkilötietojen käsittelyyn liittyviä ongelmatilanteita, joita työntekijät kohtaavat. Näitä voidaan hyödyntää, kun toimeksiantajayrityksessä suunnitellaan työntekijöiden koulutuksen kehittämistä.
Vakuutustoimintaan kuuluu keskeisenä osana henkilötietojen käsittely. Käsiteltävät tiedot sisältävät myös arkaluonteisia tietoja, kuten asiakkaiden terveydentilaan liittyviä tietoja. Henkilötietojen suojan merkitys kasvaa yhä suuremmaksi teknologisen kehityksen myötä. Näistä syistä vakuutusyhtiön on tärkeää huolehtia, että työntekijöillä on riittävä lainsäädännön tuntemus. Opinnäytetyössä saatujen tietojen perusteella asioiden kertaukselle voisi olla toimeksiantajayhtiössä tarvetta, erityisesti palveluneuvojien ja yli viisi vuotta työskennelleiden asiakaspalvelutyöntekijöiden keskuudessa.
Näitä kysymyksiä selvitettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeen muodossa. Opinnäytetyön teoriaosuudessa pyrittiin käymään henkilötietolainsäädäntöä keskeisiltä osin läpi vakuutustoiminnan näkökulmasta.
Kyselyyn saatujen vastausten perusteella toimeksiantajayrityksen työntekijät tuntevat henkilötietojen käsittelyä koskevan lainsäädännön kohtalaisesti. Vakuutusedustajat pitivät omaa tietämystään parempana kuin palveluneuvojat. Vähemmän aikaa työskennelleet vastaajat kokivat tietämyksensä paremmaksi kuin kauemmin työskennelleet. Vastauksissa tuli esille henkilötietojen käsittelyyn liittyviä ongelmatilanteita, joita työntekijät kohtaavat. Näitä voidaan hyödyntää, kun toimeksiantajayrityksessä suunnitellaan työntekijöiden koulutuksen kehittämistä.
Vakuutustoimintaan kuuluu keskeisenä osana henkilötietojen käsittely. Käsiteltävät tiedot sisältävät myös arkaluonteisia tietoja, kuten asiakkaiden terveydentilaan liittyviä tietoja. Henkilötietojen suojan merkitys kasvaa yhä suuremmaksi teknologisen kehityksen myötä. Näistä syistä vakuutusyhtiön on tärkeää huolehtia, että työntekijöillä on riittävä lainsäädännön tuntemus. Opinnäytetyössä saatujen tietojen perusteella asioiden kertaukselle voisi olla toimeksiantajayhtiössä tarvetta, erityisesti palveluneuvojien ja yli viisi vuotta työskennelleiden asiakaspalvelutyöntekijöiden keskuudessa.