Effect of product’s domestic origin on consumer behavior : Finnish consumers
Laukkanen, Merita (2016)
Laukkanen, Merita
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520555
Tiivistelmä
Tuotteiden ja palvelujen kotimaisuuden korostaminen on noussut näkyväksi markkinointitrendiksi Suomessa. Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää vaikuttaako tuotteen kotimaisuus suomalaisten kuluttajien ostopäätöksiin. Opinnäytetyön tulokset auttavat arvioimaan, onko kotimaisuuden painottaminen tehokas markkinointistrategia Suomessa. Tutkimustulosten perusteella voidaan paremmin kohdentaa markkinointi niille kuluttajille, joille kotimaisuus on tärkeintä.
Sekundäärinen tieto on kerätty useista luotettavista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä. Kuluttajakäyttäytymisen perustana työssä esitellään ärsyke -reaktio -malli. Tekijät, jotka yleisesti vaikuttavat ostokäyttäytymiseen on työssä jaettu neljään pääkategoriaan: henkilökohtaiset-, sosiaaliset-, psykologiset- ja kulttuurisidonnaiset tekijät. Lisäksi esitellään kuluttajan ostopäätösprosessin viisivaiheinen malli, joka auttaa muodostamaan kokonaisvaltaisen kuvan kuluttajakäyttäytymisestä. Katsaus suomalaisiin kuluttajiin, tuotantoon ja markkinointiin esitellään ennen empiiriseen osioon siirtymistä.
Opinnäytetyön empiirinen osio keskittyy primaarisen datan keräämiseen suoraan suomalaisilta kuluttajilta. Tutkimusote on deduktiivinen ja empiirisessä osiossa datan kerääminen toteutettiin määrällisiä menetelmiä käyttäen. Data kerättiin kyselytutkimuksena. Kyselykaavake jaettiin sosiaalisessa mediassa, jonka seurauksena kyselylle tavoitettiin yhteensä 219 vastaajaa. Kyselyn tulokset osoittavat, että tuotteen kotimaisuus on suomalaisille kuluttajille tärkeää. Kotimaisuus vaikuttaa ostopäätösprosessin vahtoehtojen evaluointi -vaiheeseen. Kotimaisuutta ei pidetä tuotteen tärkeimpänä ominaisuutena, mutta sillä on vaikutus ostokäyttäytymiseen. Eri ikäluokkien vastauksien välillä havaittiin pieniä eroavaisuuksia. Tulokset osoittavat, että mielikuva kotimaisuudesta voi olla jopa yhtä tärkeä kuin kotimaisuuden tosiasiallinen varmistaminen. Lisätutkmusta kuluttajien tietoisuudesta pakkausmerkintöjen ja alkuperämaan suhteen suositellaan.
Sekundäärinen tieto on kerätty useista luotettavista kirjallisista ja sähköisistä lähteistä. Kuluttajakäyttäytymisen perustana työssä esitellään ärsyke -reaktio -malli. Tekijät, jotka yleisesti vaikuttavat ostokäyttäytymiseen on työssä jaettu neljään pääkategoriaan: henkilökohtaiset-, sosiaaliset-, psykologiset- ja kulttuurisidonnaiset tekijät. Lisäksi esitellään kuluttajan ostopäätösprosessin viisivaiheinen malli, joka auttaa muodostamaan kokonaisvaltaisen kuvan kuluttajakäyttäytymisestä. Katsaus suomalaisiin kuluttajiin, tuotantoon ja markkinointiin esitellään ennen empiiriseen osioon siirtymistä.
Opinnäytetyön empiirinen osio keskittyy primaarisen datan keräämiseen suoraan suomalaisilta kuluttajilta. Tutkimusote on deduktiivinen ja empiirisessä osiossa datan kerääminen toteutettiin määrällisiä menetelmiä käyttäen. Data kerättiin kyselytutkimuksena. Kyselykaavake jaettiin sosiaalisessa mediassa, jonka seurauksena kyselylle tavoitettiin yhteensä 219 vastaajaa. Kyselyn tulokset osoittavat, että tuotteen kotimaisuus on suomalaisille kuluttajille tärkeää. Kotimaisuus vaikuttaa ostopäätösprosessin vahtoehtojen evaluointi -vaiheeseen. Kotimaisuutta ei pidetä tuotteen tärkeimpänä ominaisuutena, mutta sillä on vaikutus ostokäyttäytymiseen. Eri ikäluokkien vastauksien välillä havaittiin pieniä eroavaisuuksia. Tulokset osoittavat, että mielikuva kotimaisuudesta voi olla jopa yhtä tärkeä kuin kotimaisuuden tosiasiallinen varmistaminen. Lisätutkmusta kuluttajien tietoisuudesta pakkausmerkintöjen ja alkuperämaan suhteen suositellaan.