Target market selection process for a software company : case: SuperApp Oy
Kreivilä, Tommi (2016)
Kreivilä, Tommi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520554
Tiivistelmä
Digitalisaatio on edistänyt koko teknologiateollisuuden kasvua, etenkin ohjelmistoalan, josta on tullut yksi nopeiten kehittyvistä teollisuudenaloista maailmassa. Suomessa kasvu näkyy peliteollisuuden toimijoiden, kuten Supercell ja Rovio, menestyksessä. Suomi tunnetaan teknologisesti kehittyneenä maana, mikä on hyvä lähtökohta suomalaisen osaamisen viennille globaaleille markkinoille. Tämä on opinnäytetyön keskeinen teema.
Työn päätavoite on auttaa case-yritys SuperApp Oy:n päättäjiä määrittämään potentiaalisin kohdemarkkina ulkomailla. Opinnäytetyö on suunniteltu prosessiksi, jonka lopputulema on kohdemaa yrityksen liiketoiminnan laajentamiseksi. Prosessi, jonka tavoitteena on valita SuperApp Oy:n kannalta sopivin kohdemarkkina, soveltaa tunnettuja teorioita kansainvälistymisestä sekä kohdemarkkinan valinnasta. Valintakriteereinä tutkimuksessa käytetään tekijöitä, jotka liittyvät kultuuriin, kysyntään ja kilpailutilanteeseen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta joka käsittelee empiirisen osuuden kannalta relevantteja teorioita. Yritysanalyysi case-yrityksestä esitetään tämän lisäksi tuomaan lisäarvoa tutkivaan osaan.
Tutkimustulokset osoittavat, että potentiaalisin kohdemarkkina SuperApp Oy:lle ulkomailla on Britannia. Tähän lopputulokseen päädyttiin seulontaprosessin avulla joka auttoi eliminoimaan vähemmän potentiaaliset markkina-alueet.
Työn päätavoite on auttaa case-yritys SuperApp Oy:n päättäjiä määrittämään potentiaalisin kohdemarkkina ulkomailla. Opinnäytetyö on suunniteltu prosessiksi, jonka lopputulema on kohdemaa yrityksen liiketoiminnan laajentamiseksi. Prosessi, jonka tavoitteena on valita SuperApp Oy:n kannalta sopivin kohdemarkkina, soveltaa tunnettuja teorioita kansainvälistymisestä sekä kohdemarkkinan valinnasta. Valintakriteereinä tutkimuksessa käytetään tekijöitä, jotka liittyvät kultuuriin, kysyntään ja kilpailutilanteeseen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta joka käsittelee empiirisen osuuden kannalta relevantteja teorioita. Yritysanalyysi case-yrityksestä esitetään tämän lisäksi tuomaan lisäarvoa tutkivaan osaan.
Tutkimustulokset osoittavat, että potentiaalisin kohdemarkkina SuperApp Oy:lle ulkomailla on Britannia. Tähän lopputulokseen päädyttiin seulontaprosessin avulla joka auttoi eliminoimaan vähemmän potentiaaliset markkina-alueet.