Virtuaalitodellisuus
Jussila, Ville (2016)
Jussila, Ville
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520539
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kerättiin tietoa virtuaalitodellisuudesta ja sen käyttömahdollisuuksista, sekä tutkittiin sen mahdollista soveltuvuutta opetuskäyttöön. Opinnäytetyössä selvitettiin myös miten sisältöä voidaan luoda virtuaalitodellisuuteen ja raportoidaan lyhyesti miten oman esimerkkidemon tekeminen sujui. Työn toimeksiantaja on Hämeen ammattikorkeakoulu.
Virtuaalitodellisuudesta omakohtaista kokemusta löytyy vain Google Cardboard –laitteen kautta, joten tiedon hankkiminen opinnäytetyötä varten tapahtui keräämällä tietoa internetistä. Oikeanlaisen laitteiston puuttuminen rajoitti jonkin verran käyttömahdollisuuksien tutkimista.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että virtuaalitodellisuutta voidaan käyttää moniin tarkoituksiin. Sen soveltuvuus opetuskäyttöön on mahdollista ja selviää parhaiten kokeilemalla. Työn aikana tuli myös selväksi virtuaalitodellisuuden sisällön puute ja sen tarve. Sisällöntuotanto voisi olla yksi peruste VR-laitteiden hankintaan opetuskäyttöön ja tästä opinnäytetyöstä saa todennäköisesti apua laitteiden valintaan.
Virtuaalitodellisuudesta omakohtaista kokemusta löytyy vain Google Cardboard –laitteen kautta, joten tiedon hankkiminen opinnäytetyötä varten tapahtui keräämällä tietoa internetistä. Oikeanlaisen laitteiston puuttuminen rajoitti jonkin verran käyttömahdollisuuksien tutkimista.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että virtuaalitodellisuutta voidaan käyttää moniin tarkoituksiin. Sen soveltuvuus opetuskäyttöön on mahdollista ja selviää parhaiten kokeilemalla. Työn aikana tuli myös selväksi virtuaalitodellisuuden sisällön puute ja sen tarve. Sisällöntuotanto voisi olla yksi peruste VR-laitteiden hankintaan opetuskäyttöön ja tästä opinnäytetyöstä saa todennäköisesti apua laitteiden valintaan.