Asiakastieto kehittämisen välineenä : case: Finlandia-klubi
Luukkonen, Jenni (2016)
Luukkonen, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520489
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121520489
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Finlandia-klubin kävijöiden mielipiteitä Finlandia-klubista keikkapaikkana. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Lahden Sibeliustalo Oy, jonka tavoitteena oli kehittää Finlandia-klubin toimintaa, mutta heillä ei ollut tarvittavaa asiakastietoa siihen.
Opinnäytetyö haki vastauksia seuraaviin tutkimusongelmiin: ”Millaisena keikkapaikkana Finlandia-klubin asiakkaat pitävät Finlandia-klubia?”, ”Millä tavoin Finlandia-klubia voidaan kehittää paremmaksi asiakastiedon avulla?” sekä ”Mikä on asiakastiedon merkitys kehittämistyössä?”
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui kahdesta osasta. Ensimmäinen osuus käsitteli asiakastietoa ja sen keräämistä sekä asiakasymmärrystä. Toinen osuus käsitteli asiakastiedon käyttöä, asiakkuuden – ja asiakastietämyksen hallintaa sekä asiakastietoa välineenä tapahtuma-alalla.
Tutkimuksellinen osuus koostui kyselyistä, joita tein viidellä erityylisellä keikalla keväällä 2016. Vastauksia tuli yhteensä 111 kappaletta. Tuloksia sain viihtyvyydestä, ravintolapalveluista sekä lipun ostosta. Tulosten jälkeen löytyvät kehitysideat, joilla voidaan parantaa Finlandia-klubia.
Opinnäytetyöstä selvisi myös se, että asiakastieto on merkittävässä roolissa kehittämistyössä. Tapahtuma-ala koostuu ihmisten kohtaamisista ja elämysten tuottamisesta, jolloin asiakastieto on suuressa asemassa. Jos kehitetään ilman asiakastietoa, ei sitä tehdä oikeista syistä eli asiakkaita varten.
Opinnäytetyö haki vastauksia seuraaviin tutkimusongelmiin: ”Millaisena keikkapaikkana Finlandia-klubin asiakkaat pitävät Finlandia-klubia?”, ”Millä tavoin Finlandia-klubia voidaan kehittää paremmaksi asiakastiedon avulla?” sekä ”Mikä on asiakastiedon merkitys kehittämistyössä?”
Opinnäytetyön teoriaosuus koostui kahdesta osasta. Ensimmäinen osuus käsitteli asiakastietoa ja sen keräämistä sekä asiakasymmärrystä. Toinen osuus käsitteli asiakastiedon käyttöä, asiakkuuden – ja asiakastietämyksen hallintaa sekä asiakastietoa välineenä tapahtuma-alalla.
Tutkimuksellinen osuus koostui kyselyistä, joita tein viidellä erityylisellä keikalla keväällä 2016. Vastauksia tuli yhteensä 111 kappaletta. Tuloksia sain viihtyvyydestä, ravintolapalveluista sekä lipun ostosta. Tulosten jälkeen löytyvät kehitysideat, joilla voidaan parantaa Finlandia-klubia.
Opinnäytetyöstä selvisi myös se, että asiakastieto on merkittävässä roolissa kehittämistyössä. Tapahtuma-ala koostuu ihmisten kohtaamisista ja elämysten tuottamisesta, jolloin asiakastieto on suuressa asemassa. Jos kehitetään ilman asiakastietoa, ei sitä tehdä oikeista syistä eli asiakkaita varten.