Autististen lasten varhaiskuntoutuksen toteutus päiväkodeissa
Auramo, Enni; Kakkonen, Tiia (2016)
Auramo, Enni
Kakkonen, Tiia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420478
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä tietoa siitä, mitä mieltä päiväkotien hoitajat ovat lastenneurologian osastolta saamastaan tuesta ja ohjauksesta autististen lasten varhaiskuntoutuksen toteuttamiseen. Tavoitteena oli, että saa-dun tiedon pohjalta lastenneurologian osasto pystyy kehittämään autismityötään siten, että se vastaa päiväkotien hoitajien tarpeisiin entistä paremmin.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusme-netelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Lomakkeita lähetettiin yhteensä 11 niihin Satakunnan alueen päiväkoteihin, joissa oli hoidossa yksi tai useampi autistinen lapsi. Lomakkeet sisälsivät yhteensä 34 kysymystä. Kysymyksistä 14 käsitteli varhaiskuntoutuksen toteuttamista päiväkodissa ja 18 kysymystä lapsen kehitystä varhaiskuntoutuksen aikana. Lopuilla kysymyksillä kerättiin taustatietoja. Kysymykset olivat pääasiassa strukturoituja. Osassa kysymyksistä oli lisäk-si avoin kohta, johon hoitajat pystyivät lisäämään omia huomioitaan. Strukturoitujen kysymysten analysointiin käytettiin Excel- ja Tixel-ohjelmistoja. Avoimet osuudet koottiin yhteen, jotta niitä oli mahdollista tarkastella.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että varhaiskuntoutus koettiin hyödylliseksi ja positiiviseksi asiaksi. Haasteena autistien varhaiskuntoutuksen toteuttamisessa ilmenivät päiväkotien riittämättömät resurssit silloin, jos lapsella ei ollut henkilökohtaista ohjaajaa. Lapsen kehitys-osion tulosten mukaan jokaisen lapsen kohdalla oli tapahtunut kehitystä varhaiskuntoutuksen aikana.
Kehitysidea oli pidentää lastenneurologian osaston autismihoitajan vierailuita päiväkodissa. Tulevaisuudessa voitaisiin toteuttaa samanlainen kysely, jotta nähtäisiin, miten lastenneurologian osaston ja päiväkodin välinen yhteistyö on kehittynyt.
Opinnäytetyössä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusme-netelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Lomakkeita lähetettiin yhteensä 11 niihin Satakunnan alueen päiväkoteihin, joissa oli hoidossa yksi tai useampi autistinen lapsi. Lomakkeet sisälsivät yhteensä 34 kysymystä. Kysymyksistä 14 käsitteli varhaiskuntoutuksen toteuttamista päiväkodissa ja 18 kysymystä lapsen kehitystä varhaiskuntoutuksen aikana. Lopuilla kysymyksillä kerättiin taustatietoja. Kysymykset olivat pääasiassa strukturoituja. Osassa kysymyksistä oli lisäk-si avoin kohta, johon hoitajat pystyivät lisäämään omia huomioitaan. Strukturoitujen kysymysten analysointiin käytettiin Excel- ja Tixel-ohjelmistoja. Avoimet osuudet koottiin yhteen, jotta niitä oli mahdollista tarkastella.
Opinnäytetyön tuloksista kävi ilmi, että varhaiskuntoutus koettiin hyödylliseksi ja positiiviseksi asiaksi. Haasteena autistien varhaiskuntoutuksen toteuttamisessa ilmenivät päiväkotien riittämättömät resurssit silloin, jos lapsella ei ollut henkilökohtaista ohjaajaa. Lapsen kehitys-osion tulosten mukaan jokaisen lapsen kohdalla oli tapahtunut kehitystä varhaiskuntoutuksen aikana.
Kehitysidea oli pidentää lastenneurologian osaston autismihoitajan vierailuita päiväkodissa. Tulevaisuudessa voitaisiin toteuttaa samanlainen kysely, jotta nähtäisiin, miten lastenneurologian osaston ja päiväkodin välinen yhteistyö on kehittynyt.