HUD-editori web-sovelluksena : Case: ToonHUD.com
Kaasalainen, Joose (2016)
Kaasalainen, Joose
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420477
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää web-sovellus Windows-työpöytäsovelluksesta. Toteutettu sovellus oli editori Toonhudille. ToonHUD on opinnäytetyön tekijän toteuttama HUD Team Fortress 2 -peliin. Opinnäytetyöllä ei ollut erillistä toimeksiantajaa, vaan se toteutettiin henkilökohtaisena projektina.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan ensin projektin lähtökohdat: mikä on Team Fortress 2, HUD ja ToonHUD. Sen jälkeen kerrotaan työpöytäsovelluksen ominaisuudet ja syyt miksi sovellus haluttiin toteuttaa uudelleen web-sovelluksena. Lopuksi siinä käydään läpi web-sovelluksen tekoon käytetyt tekniikat ja kirjastot esimerkkien kera.
Opinnäytetyön käytännönosuudessa keskitytään web-sovelluksen kahteen tärkeimpään ominaisuuteen: käyttäjien tunnistautuminen sovellukseen Steam-palvelun kautta sekä sovelluksella tehtävien teemojen hallinta. Teemojen hallinnasta käydään läpi eri toimintojen logiikka: minkälaisia asioita tehdään, missä järjestyksessä ja miksi.
Tekijällä oli ennestään kokemusta web-sivustojen ohjelmoinnista. Uusina asioina opittiin kuitenkin mm. sovellusmaisen sivuston teko, kirjautuminen kolmannen osapuolen palvelun kautta sekä erilaisten JavaScript-kirjastojen käyttö.
Työn lopputuloksena saatiin toimiva ja tavoitteet täyttävä web-sovellus, jolla on jo kymmeniä tuhansia rekisteröityneitä käyttäjiä. Työpöytäsovellukseen verrattuna web-sovelluksen ylläpito todettiin helpommaksi ja mielekkäämmäksi, vaikka työpöytäsovelluksessa oli myös omat puolensa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa avataan ensin projektin lähtökohdat: mikä on Team Fortress 2, HUD ja ToonHUD. Sen jälkeen kerrotaan työpöytäsovelluksen ominaisuudet ja syyt miksi sovellus haluttiin toteuttaa uudelleen web-sovelluksena. Lopuksi siinä käydään läpi web-sovelluksen tekoon käytetyt tekniikat ja kirjastot esimerkkien kera.
Opinnäytetyön käytännönosuudessa keskitytään web-sovelluksen kahteen tärkeimpään ominaisuuteen: käyttäjien tunnistautuminen sovellukseen Steam-palvelun kautta sekä sovelluksella tehtävien teemojen hallinta. Teemojen hallinnasta käydään läpi eri toimintojen logiikka: minkälaisia asioita tehdään, missä järjestyksessä ja miksi.
Tekijällä oli ennestään kokemusta web-sivustojen ohjelmoinnista. Uusina asioina opittiin kuitenkin mm. sovellusmaisen sivuston teko, kirjautuminen kolmannen osapuolen palvelun kautta sekä erilaisten JavaScript-kirjastojen käyttö.
Työn lopputuloksena saatiin toimiva ja tavoitteet täyttävä web-sovellus, jolla on jo kymmeniä tuhansia rekisteröityneitä käyttäjiä. Työpöytäsovellukseen verrattuna web-sovelluksen ylläpito todettiin helpommaksi ja mielekkäämmäksi, vaikka työpöytäsovelluksessa oli myös omat puolensa.