Asiakastyytyväisyystutkimus SimPro2015-konferenssi
Nurkkala, Maarit (2016)
Nurkkala, Maarit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420450
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ensimmäistä kertaa järjestetyn kansallisen, tieteellisen simulaatio-oppimisen SimPro2015-konferenssin osallistujien kokemuksia ja asiakastyytyväisyyttä tapahtumaa kohtaan. SimPro2015-konferenssin tavoitteena on edistää suomalaisen terveydenhuollon täydennyskoulutuksen ja siihen liittyvän tutkimuksen kehittämistä. Tutkimuksella kerättiin tapahtuman onnistumisesta palautetta, jonka pohjalta työn toimeksiantaja voi kehittää tapahtumaa jatkossa entistä paremmaksi.
Työn toimeksiantajana oli MinSim Oy, joka on vuonna 2013 perustettu, terveydenhuollon simulaatiokoulutuksia tarjoava yritys. Simulaatiokoulutuksilla tarkoitetaan potilastilanteiden jäljittelyä ammattilaisten ja opiskelijoiden oppimisessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä sekä asiakastyytyväisyyden muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin SimPro2015-konferenssin osallistujilta paperisen kyselyn avulla paikan päällä konferenssissa. Kohderyhmänä olivat kaikki konferenssin 107 osallistujaa. Heistä vastauksen jätti 46 osallistujaa, mikä oli 43 % kaikista osallistujista.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että osallistujat olivat ensimmäiseen tieteelliseen simulaatio-oppimisen konferenssiin pääosin tyytyväisiä. Etenkin luennot, työpajat ja verkostoi-tumismahdollisuudet koettiin hyviksi ja tapahtuman ohjelma kokonaisuudessaan sai paljon kiitosta. Suurin osa osallistujista kertoi odotustensa konferenssin suhteen täyttyneen ja tutkimuksella saatiin myös tietoa osallistujien toiveista seuraavia konferensseja silmällä pitäen. Tutkimuksen tulokset auttavat MinSim Oy:n edustajia kehittämään SimPro-tapahtumaa ja muokkaamaan sitä entistä enemmän kohderyhmiä kiinnostavampaan suuntaan.
Työn toimeksiantajana oli MinSim Oy, joka on vuonna 2013 perustettu, terveydenhuollon simulaatiokoulutuksia tarjoava yritys. Simulaatiokoulutuksilla tarkoitetaan potilastilanteiden jäljittelyä ammattilaisten ja opiskelijoiden oppimisessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä sekä asiakastyytyväisyyden muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tutkimusosio toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin SimPro2015-konferenssin osallistujilta paperisen kyselyn avulla paikan päällä konferenssissa. Kohderyhmänä olivat kaikki konferenssin 107 osallistujaa. Heistä vastauksen jätti 46 osallistujaa, mikä oli 43 % kaikista osallistujista.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että osallistujat olivat ensimmäiseen tieteelliseen simulaatio-oppimisen konferenssiin pääosin tyytyväisiä. Etenkin luennot, työpajat ja verkostoi-tumismahdollisuudet koettiin hyviksi ja tapahtuman ohjelma kokonaisuudessaan sai paljon kiitosta. Suurin osa osallistujista kertoi odotustensa konferenssin suhteen täyttyneen ja tutkimuksella saatiin myös tietoa osallistujien toiveista seuraavia konferensseja silmällä pitäen. Tutkimuksen tulokset auttavat MinSim Oy:n edustajia kehittämään SimPro-tapahtumaa ja muokkaamaan sitä entistä enemmän kohderyhmiä kiinnostavampaan suuntaan.