Omahoitajamenetelmän toimivuus päiväkodin arjessa työntekijöiden näkökulmasta
Pietiläinen, Satu; Oksanen, Miitta (2016)
Pietiläinen, Satu
Oksanen, Miitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420449
Tiivistelmä
Päivähoidon suuret lapsiryhmät tuovat varhaiskasvattajille haasteita lasten yksilölliseen kohtaamiseen. Omahoitajamenetelmä on pedagoginen työmenetelmä, joka on kehitetty turvaamaan lapsen kokonaisvaltainen kohtaaminen sekä yksilöllinen hoito varhaiskasvatuksessa. Tavoitteena oli selvittää omahoitajamenetelmän käyttöä päiväkodin vuorohoidon arjessa työntekijöiden näkökulmasta sekä arvioida menetelmän kehittämistarpeita.
Tutkimuksen aineistonkeruu tehtiin teemahaastattelulla. Haastattelu toteutettiin keskisuomalaisessa päiväkodissa. Haastatteluun osallistui vuorohoidon työntekijöitä eri ryhmistä. Haastateltavia oli kolme, joista kahta haastateltiin samaan aikaan ja yhtä haastateltavaa erikseen. Haastattelussa saatiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millä tavalla omahoitajamenetelmän käyttö näkyy päiväkodissa? Toimiiko omahoitajamenetelmä toivotulla tavalla? Kuinka omahoitajamenetelmää voisi kehittää?
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että omahoitajamenetelmän käyttö näkyy yhteistyössä työyhteisön kanssa ja toiminnansuunnittelussa. Omahoitajuus jakaa työmäärää työntekijöiden keskuudessa. Kaikista merkityksellisimmäksi työntekijät kokivat omahoitajan ja perheiden välisen yhteistyön sekä omahoitajuuden lapsen päivähoidon aloittamisessa. Haasteita omahoitajuuteen tuo työvuorojen suunnittelu sekä aikataulutus.
Omahoitajuus helpottaa työntekijöiden vastuuta lapsista ja se on hyvin merkityksellistä lapselle ja perheelle päivähoidon aloituksessa. Menetelmä tukee lapsen yksilöllistä kohtaamista sekä kasvatuskumppanuutta. Omahoitajamenetelmää tulisi kehittää monipuolisemmaksi aikataulullisesti sekä työvuorojensuunnittelun kannalta, jotta omahoitajuutta voitaisiin toteuttaa paremmin koko päivähoito päivän aikana.
Tutkimuksen aineistonkeruu tehtiin teemahaastattelulla. Haastattelu toteutettiin keskisuomalaisessa päiväkodissa. Haastatteluun osallistui vuorohoidon työntekijöitä eri ryhmistä. Haastateltavia oli kolme, joista kahta haastateltiin samaan aikaan ja yhtä haastateltavaa erikseen. Haastattelussa saatiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millä tavalla omahoitajamenetelmän käyttö näkyy päiväkodissa? Toimiiko omahoitajamenetelmä toivotulla tavalla? Kuinka omahoitajamenetelmää voisi kehittää?
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että omahoitajamenetelmän käyttö näkyy yhteistyössä työyhteisön kanssa ja toiminnansuunnittelussa. Omahoitajuus jakaa työmäärää työntekijöiden keskuudessa. Kaikista merkityksellisimmäksi työntekijät kokivat omahoitajan ja perheiden välisen yhteistyön sekä omahoitajuuden lapsen päivähoidon aloittamisessa. Haasteita omahoitajuuteen tuo työvuorojen suunnittelu sekä aikataulutus.
Omahoitajuus helpottaa työntekijöiden vastuuta lapsista ja se on hyvin merkityksellistä lapselle ja perheelle päivähoidon aloituksessa. Menetelmä tukee lapsen yksilöllistä kohtaamista sekä kasvatuskumppanuutta. Omahoitajamenetelmää tulisi kehittää monipuolisemmaksi aikataulullisesti sekä työvuorojensuunnittelun kannalta, jotta omahoitajuutta voitaisiin toteuttaa paremmin koko päivähoito päivän aikana.