Tukea arkeen päiväryhmästä
Miettinen, Hannele; Hyvärinen, Sanna; Hyvönen, Tiina; Laitinen, Pia-Maria (2016)
Lataukset:
Miettinen, Hannele
Hyvärinen, Sanna
Hyvönen, Tiina
Laitinen, Pia-Maria
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420415
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420415
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Kuopion kaupungin ikääntyneiden päiväryhmätoimintaa ja omaishoitajuutta. Tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia päiväryhmätoiminnasta, sekä millaisena he kokivat päiväryhmässä käymisen kotona asumisen tukemiseksi. Tavoitteena oli saada kehitysideoita Kuopion kaupungin ikääntyneiden päiväryhmätoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla asiakkaita kyselylomakkeella, joka mittaa asiakastyytyväisyyttä. Tiedote haastattelusta lähetettiin 170:lle päiväryhmän asiakkaalle ja heistä haastatteluun osallistui 126 asiakasta, mikä tekee vastausprosentiksi 74. Kyselytulokset tallennettiin Surveypal-ohjelmaan, josta saatiin kyselyn tulosraportti.
Kyselytulosten mukaan päiväryhmän asiakkaat kokivat päiväryhmään osallistumisen mielekkääksi. Päiväryhmätoiminta sai hyvän arvioinnin, vastaajat antoivat palvelusta kokonaisuutena kouluarvosanan yhdeksän. Ryhmissä tapahtuva toiminta oli vastaajien mielestä merkityksellistä ja suurin osa vastaajista suosittelisi ryhmää ystäville ja tuttaville. Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat kokivat päiväryhmään osallistumisen olevan heille ainoa mahdollisuus kodin ulkopuolisiin sosiaalisiin kontakteihin, seurusteluun toisten ihmisten kanssa ja vertaisten seuraan. Päiväryhmään osallistuminen oli monelle odotettu kohokohta viikossa ja sen tapahtumista riitti kerrottavaa pariksi päiväksi jälkeenpäinkin.
Vanhuspalveluissa kyselytulokset julkaistiin Kuopion kaupungin viestintäohjeiden mukaisesti medialle sekä käytiin läpi ikääntyneiden päiväryhmissä. Tulokset esiteltiin myös sosiaali- ja terveyslautakunnalle ja vanhusneuvostolle. Kyselyn tuloksista järjestettiin infotilaisuus asiakkaille ja omaisille, jolloin he pääsivät osallistumaan myös päiväryhmätoiminnan kehittämiskohteiden suunnitteluun.
Vanhuspalvelulain mukaan asiakaspalautetta on kerättävä säännöllisesti ja saatu palaute on hyödynnettävä. Kaikilla, toimintakyvyltään heikoimmillakin asiakkailla on laadun kokijan rooli, jolloin asiakkaat tuovat esimerkiksi asiakastyytyväisyysmittausten tai omaisten kautta välittyvän palautteen avulla julki kokemuksiaan palvelun laadusta. Tämän asiakaskyselyn tuloksista valitaan keskeiset kehittämiskohteet ja ne liitetään osaksi päiväryhmätoiminnan vuosittaista kehittämissuunnitelmaa.
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Kuopion kaupungin ikääntyneiden päiväryhmätoimintaa ja omaishoitajuutta. Tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden kokemuksia päiväryhmätoiminnasta, sekä millaisena he kokivat päiväryhmässä käymisen kotona asumisen tukemiseksi. Tavoitteena oli saada kehitysideoita Kuopion kaupungin ikääntyneiden päiväryhmätoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla asiakkaita kyselylomakkeella, joka mittaa asiakastyytyväisyyttä. Tiedote haastattelusta lähetettiin 170:lle päiväryhmän asiakkaalle ja heistä haastatteluun osallistui 126 asiakasta, mikä tekee vastausprosentiksi 74. Kyselytulokset tallennettiin Surveypal-ohjelmaan, josta saatiin kyselyn tulosraportti.
Kyselytulosten mukaan päiväryhmän asiakkaat kokivat päiväryhmään osallistumisen mielekkääksi. Päiväryhmätoiminta sai hyvän arvioinnin, vastaajat antoivat palvelusta kokonaisuutena kouluarvosanan yhdeksän. Ryhmissä tapahtuva toiminta oli vastaajien mielestä merkityksellistä ja suurin osa vastaajista suosittelisi ryhmää ystäville ja tuttaville. Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat kokivat päiväryhmään osallistumisen olevan heille ainoa mahdollisuus kodin ulkopuolisiin sosiaalisiin kontakteihin, seurusteluun toisten ihmisten kanssa ja vertaisten seuraan. Päiväryhmään osallistuminen oli monelle odotettu kohokohta viikossa ja sen tapahtumista riitti kerrottavaa pariksi päiväksi jälkeenpäinkin.
Vanhuspalveluissa kyselytulokset julkaistiin Kuopion kaupungin viestintäohjeiden mukaisesti medialle sekä käytiin läpi ikääntyneiden päiväryhmissä. Tulokset esiteltiin myös sosiaali- ja terveyslautakunnalle ja vanhusneuvostolle. Kyselyn tuloksista järjestettiin infotilaisuus asiakkaille ja omaisille, jolloin he pääsivät osallistumaan myös päiväryhmätoiminnan kehittämiskohteiden suunnitteluun.
Vanhuspalvelulain mukaan asiakaspalautetta on kerättävä säännöllisesti ja saatu palaute on hyödynnettävä. Kaikilla, toimintakyvyltään heikoimmillakin asiakkailla on laadun kokijan rooli, jolloin asiakkaat tuovat esimerkiksi asiakastyytyväisyysmittausten tai omaisten kautta välittyvän palautteen avulla julki kokemuksiaan palvelun laadusta. Tämän asiakaskyselyn tuloksista valitaan keskeiset kehittämiskohteet ja ne liitetään osaksi päiväryhmätoiminnan vuosittaista kehittämissuunnitelmaa.