Opetussuunnitelman muutos ja sen vaikutus Hämeen ammattikorkeakouluun tulevien opiskelijoiden tietotekniikkataitoihin
Pakkanen, Roope (2016)
Pakkanen, Roope
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420400
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420400
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli opetussuunnitelman muutoksien vaikutusta Hämeen ammattikorkeakouluun tulevien opiskelijoiden tietotekniikkataitoihin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Hämeen ammattikorkeakoulun (HAMK) tietohallinto, ja työn ohjaajana toimi Lasse Seppänen.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kertoa vuonna 2016 käyttöön otetun opetussuun-nitelman muutoksista sekä kertoa, kuinka tietotekniikka on osa nykyaikaista työ- sekä opiskeluympäristöä alasta riippumatta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada kerättyä tietoa toimeksiantaja HAMKille tulevien tietojenkäsittelyopiskelijoiden tietotekniikkataitojen osaamistasosta, ja kuinka HAMK voi käyttää sitä hyödykseen tulevina vuosina.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi, kuinka opetussuunnitelma muuttui ja mitkä kohdat uudessa opetussuunnitelmassa vaikuttivat HAMKiin tietojenkäsittelyn koulutusohjelmaan tulevien opiskelijoiden tietotekniikkaosaamiseen. Opinnäy-tetyössä esitellään, mitä on ohjelmointi sekä kerrotaan tunnetuimmista ohjelmointikielistä.
Käytännön osuudessa tehtiin kyselytutkimus Hämeen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn opettajille. Opettajat vastasivat kyselyyn, kuinka uusi opetussuunnitelman muutos tulee vaikuttamaan heidän päivittäiseen opetukseensa tulevaisuudessa, ja miten ammattikorkeakouluopiskelijoiden tietotekniikkaosaaminen tulee muuttumaan heidän mielestään. Kyselyt käytiin läpi ja analysoitiin saatujen vastausten perusteella.
Opinnäytetyön tarkoitus oli kertoa vuonna 2016 käyttöön otetun opetussuun-nitelman muutoksista sekä kertoa, kuinka tietotekniikka on osa nykyaikaista työ- sekä opiskeluympäristöä alasta riippumatta. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada kerättyä tietoa toimeksiantaja HAMKille tulevien tietojenkäsittelyopiskelijoiden tietotekniikkataitojen osaamistasosta, ja kuinka HAMK voi käyttää sitä hyödykseen tulevina vuosina.
Työn teoriaosuudessa käytiin läpi, kuinka opetussuunnitelma muuttui ja mitkä kohdat uudessa opetussuunnitelmassa vaikuttivat HAMKiin tietojenkäsittelyn koulutusohjelmaan tulevien opiskelijoiden tietotekniikkaosaamiseen. Opinnäy-tetyössä esitellään, mitä on ohjelmointi sekä kerrotaan tunnetuimmista ohjelmointikielistä.
Käytännön osuudessa tehtiin kyselytutkimus Hämeen ammattikorkeakoulun tietojenkäsittelyn opettajille. Opettajat vastasivat kyselyyn, kuinka uusi opetussuunnitelman muutos tulee vaikuttamaan heidän päivittäiseen opetukseensa tulevaisuudessa, ja miten ammattikorkeakouluopiskelijoiden tietotekniikkaosaaminen tulee muuttumaan heidän mielestään. Kyselyt käytiin läpi ja analysoitiin saatujen vastausten perusteella.