"Saksaa savoksi" - Klassisen laulun ammattilaisten näkemyksiä vieraan kielen ääntämisestä
Nisula, Paavo (2016)
Nisula, Paavo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121420353
Tiivistelmä
Klassisen laulun instrumentin hallinta koostuu useasta osa-alueesta, joista yksi on artikulaatio. Teksti kuuluu olennaisena osana esitettäviin lauluihin, ja esityskieliä on useita. Klassisen laulun opiskelijat kohtaavat jo lauluharrastuksensa alkuvaiheessa usein vieraskielistä ohjelmistoa kulttuurihistoriallisista syistä johtuen. Opetussuunnitelmat vaativat myös jo ensimmäisissä laulun tasosuorituksissa vieraskielisen ohjelmiston esittämistä äidinkielisen lisäksi.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä klassisen laulun ammattilaiset ajattelevat vieraiden kielten ääntämisestä, sen opetuksesta ja roolista osana klassisen laulun instrumentin hallintaa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää (4) klassisen laulun ammattilaista, jotka toimivat vakituisissa työsuhteissa Suomessa. Kaikilla haastatelluilla on myös kansainvälistä kokemusta joko työn tai opiskelun osalta. Haastatteluissa selvitettiin, millaisena haastateltavat näkevät ääntämisen roolin osana lauluinstrumentin hallintaa, kuinka he itse opiskelevat ja ovat oppineet ääntämistä, ja eroaako suhtautuminen ääntämiseen ja sen opetukseen Suomessa ja ulkomailla.
Kaikki haastateltavat pitivät ääntämistä merkittävänä osana klassisen laulun instrumentin hallintaa. Kielenmukainen ääntäminen nähtiin erityisen tärkeänä tekstin ymmärrettävyyden kannalta. Haastateltavat kertoivat erityisesti suomea äidinkielenään puhuvien haasteista vieraiden kielten ääntämiseen liittyen. Ääntämisen nähtiin sitoutuvan osaksi klassisen laulun tekniikkaa, ja ääntämiseen liittyvien ongelmien ratkaisu tulisi haastateltavien mielestä aloittaa jo lauluharrastuksen alkuvaiheessa. Natiivi kielenpuhuja nähtiin ideaalina esimerkkinä myös klassisen laulun ääntämisen kannalta. Ääntämistä opetettiin ja opittiin kuuntelemalla, imitoimalla ja foneettisia kirjaimia käyttämällä.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä klassisen laulun ammattilaiset ajattelevat vieraiden kielten ääntämisestä, sen opetuksesta ja roolista osana klassisen laulun instrumentin hallintaa. Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljää (4) klassisen laulun ammattilaista, jotka toimivat vakituisissa työsuhteissa Suomessa. Kaikilla haastatelluilla on myös kansainvälistä kokemusta joko työn tai opiskelun osalta. Haastatteluissa selvitettiin, millaisena haastateltavat näkevät ääntämisen roolin osana lauluinstrumentin hallintaa, kuinka he itse opiskelevat ja ovat oppineet ääntämistä, ja eroaako suhtautuminen ääntämiseen ja sen opetukseen Suomessa ja ulkomailla.
Kaikki haastateltavat pitivät ääntämistä merkittävänä osana klassisen laulun instrumentin hallintaa. Kielenmukainen ääntäminen nähtiin erityisen tärkeänä tekstin ymmärrettävyyden kannalta. Haastateltavat kertoivat erityisesti suomea äidinkielenään puhuvien haasteista vieraiden kielten ääntämiseen liittyen. Ääntämisen nähtiin sitoutuvan osaksi klassisen laulun tekniikkaa, ja ääntämiseen liittyvien ongelmien ratkaisu tulisi haastateltavien mielestä aloittaa jo lauluharrastuksen alkuvaiheessa. Natiivi kielenpuhuja nähtiin ideaalina esimerkkinä myös klassisen laulun ääntämisen kannalta. Ääntämistä opetettiin ja opittiin kuuntelemalla, imitoimalla ja foneettisia kirjaimia käyttämällä.