Generation Y as marketing target for events : Case: SaariHelvetti
Pietikäinen, Emmi (2016)
Pietikäinen, Emmi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320193
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten tapahtumia tulisi markkinoida Ysukupolvelle ja mitä he haluavat tapahtumilta ja kuinka Suomen Hopealinja Oy voisi parantaa palveluitaan saatujen tulosten perusteella.
Tutkimuksen teoreettinen tausta käsittää kuvailun Y-sukupolvesta, Y-sukupolven luonnekuvauksesta, elektronisesta markkinoinnista sekä tapahtumamarkkinoinnista. Tutkimuksen empiirinen aineisto keskittyy kyselyyn, joka suoritettiin yhdessä SaariHelvettifestivaalin asiakkaiden kanssa. Tutkimusmetodina käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusta. Kysely jaettiin yhteensä 50 asiakkaalle, joista 37 vastausta oli hyväksyttäviä. Kyselyt suunniteltiin keräämään tietoa kanavista, joita pitkin tavoittaa Y-sukupolven edustajia sekä heidän tapahtumiin osallistumistottumuksistaan.
Tuloksista nähtiin, että Y-sukupolven tavoittaa tehokkaimmin sosiaalisen median kautta. Sosiaalista mediaa käytetään jokapäiväiseen kanssakäymiseen ja toisten mielipiteisiin luotetaan enemmän kuin perinteiseen mainontaan. Y-sukupolvi vaatii toimivuutta tapahtuman kaikilta palvelualoilta. Johtopäätöksenä voidaan sanoa Y-sukupolven olevan vaativa asiakaskunta markkinoijille sekä tapahtumatuottajille. Y-sukupolvi on vaikeampi tavoittaa kuin väistyvä sukupolvi ja he vaativat täyttä vastinetta rahoilleen.
Tutkimuksen teoreettinen tausta käsittää kuvailun Y-sukupolvesta, Y-sukupolven luonnekuvauksesta, elektronisesta markkinoinnista sekä tapahtumamarkkinoinnista. Tutkimuksen empiirinen aineisto keskittyy kyselyyn, joka suoritettiin yhdessä SaariHelvettifestivaalin asiakkaiden kanssa. Tutkimusmetodina käytettiin määrällistä ja laadullista tutkimusta. Kysely jaettiin yhteensä 50 asiakkaalle, joista 37 vastausta oli hyväksyttäviä. Kyselyt suunniteltiin keräämään tietoa kanavista, joita pitkin tavoittaa Y-sukupolven edustajia sekä heidän tapahtumiin osallistumistottumuksistaan.
Tuloksista nähtiin, että Y-sukupolven tavoittaa tehokkaimmin sosiaalisen median kautta. Sosiaalista mediaa käytetään jokapäiväiseen kanssakäymiseen ja toisten mielipiteisiin luotetaan enemmän kuin perinteiseen mainontaan. Y-sukupolvi vaatii toimivuutta tapahtuman kaikilta palvelualoilta. Johtopäätöksenä voidaan sanoa Y-sukupolven olevan vaativa asiakaskunta markkinoijille sekä tapahtumatuottajille. Y-sukupolvi on vaikeampi tavoittaa kuin väistyvä sukupolvi ja he vaativat täyttä vastinetta rahoilleen.