Hypermarkettien kuluttajavastuullisuusviestintä
Kotimäki, Netta (2016)
Kotimäki, Netta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320179
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena Keskimaan Prismojen asiakkaat pitävät kauppojen vastuullisuusviestintää. Työn toimeksiantajana toimi Keskimaa ja erityisesti sen Jyväskylässä sijaitsevat Prisma-hypermarketit. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, millaisena kuluttajat pitävät Keskimaan vastuullisuusviestintää tällä hetkellä ja miten heidän mielestään sitä voitaisiin parantaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yritysvastuullisuutta sen kolmesta eri näkökulmasta – sosiaalisen vastuu, taloudellisen vastuu sekä ympäristövastuu. Lisäksi teoria sisälsi katsauksen vastuullisuusviestintään sekä yritysvastuun kansainvälisiin ohjenuoriin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena syksyllä 2016. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin verkkokyselyä, joka oli julkisena Keskimaan Prismojen Facebook-sivuilla 3.10.-16.10. Verkkokyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 108:lta Keskimaan Prismojen asiakkaalta.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että ne vastuullisuuden osa-alueet, jotka koskevat asiakkaiden omaa sidosryhmää, ovat vastaajien mielestä hyvällä mallilla. Ne vastuullisuuden osa-alueet, jotka eivät suoraan kosketa asiakkaiden sidosryhmää, eivät myöskään olleet asiakkaiden mielestä tarpeeksi esillä, jotta he osaisivat päättää, hoidetaanko asioita hyvin vai ei. Vastaajat olivat sitä mieltä, että vastuullisuusviestintää on liian vähän, mutta vastuullisuus on tärkeää liiketoiminnassa ja Keskimaan Prismat hoitavat vastuullisuuden asioita hyvin.
Tutkimuksen tulokset auttavat Keskimaata parantamaan vastuullisuusviestintäänsä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin yritysvastuullisuutta sen kolmesta eri näkökulmasta – sosiaalisen vastuu, taloudellisen vastuu sekä ympäristövastuu. Lisäksi teoria sisälsi katsauksen vastuullisuusviestintään sekä yritysvastuun kansainvälisiin ohjenuoriin.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena syksyllä 2016. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin verkkokyselyä, joka oli julkisena Keskimaan Prismojen Facebook-sivuilla 3.10.-16.10. Verkkokyselyyn saatiin vastauksia yhteensä 108:lta Keskimaan Prismojen asiakkaalta.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että ne vastuullisuuden osa-alueet, jotka koskevat asiakkaiden omaa sidosryhmää, ovat vastaajien mielestä hyvällä mallilla. Ne vastuullisuuden osa-alueet, jotka eivät suoraan kosketa asiakkaiden sidosryhmää, eivät myöskään olleet asiakkaiden mielestä tarpeeksi esillä, jotta he osaisivat päättää, hoidetaanko asioita hyvin vai ei. Vastaajat olivat sitä mieltä, että vastuullisuusviestintää on liian vähän, mutta vastuullisuus on tärkeää liiketoiminnassa ja Keskimaan Prismat hoitavat vastuullisuuden asioita hyvin.
Tutkimuksen tulokset auttavat Keskimaata parantamaan vastuullisuusviestintäänsä.