Palvelusetelikäytännöt sosiaali- ja terveyspalveluissa viiden kunnan alueella Keski-Suomessa
Koivula, Katri; Koskinen, Minna (2016)
Koivula, Katri
Koskinen, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220049
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistaminen on ajankohtaista. Palveluseteleiden käyttö sosiaali- ja terveyspalveluiden monituottajamallina on lisääntynyt viime vuosina. Palveluseteleiden käyttö lisää valinnanvapautta sekä yksityisten palveluiden käyttöä. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa, minkälaisia sosiaali- ja terveyspalveluita on mahdollista hankkia palvelusetelillä Keski-Suomessa. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten palveluseteleistä tiedottaessa toteutuu asiakaslähtöisyys, valinnanvapaus ja miten kunnat noudattavat hyvän hallinnon periaatteita viestinnässä kuntien internet-sivustolla. Tiedottamisen avulla viranomainen jakaa tietoa kuntalaisille heitä koskevista hallintoasioista, jolloin ihmiset saavat tietoja asioiden käsittelystä ja mahdollisuuden vaikuttaa päätöksentekoon.
Aineisto kerättiin viiden kunnan internet-sivuilta 7.-10.5.2016. Tutkimusmetodina käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuskäsitteiden avulla aineistoa luokiteltiin teoreettisen viitekehyksen kautta.
Tutkimustulokset osoittivat, että palveluseteleiden käyttö oli yleisintä ikäihmisten säännöllisessä tai tilapäisessä kotipalvelussa ja kotisairaanhoidossa. Pienemmissä kunnissa palvelusetelin avulla voitiin hankkia peruspalveluja, kuten koti- ja siivouspalvelua. Erityispalvelujen saatavuus palveluseteleillä oli mahdollista vain isommilla paikkakunnilla. Tiedottamisessa toteutuu asiakaslähtöisyys, valinnanvapaus ja hyvän hallinnon periaatteet. Internet-sivustojen palvelusetelien hakupolut olivat erilaiset. Käytännössä haasteet kohdistuivat ikäihmisiin, joilla sähköisen järjestelmän käyttö voi olla ongelmallista mm. riittävän tiedon saaminen ja palveluntuottajan valinta. Lisäksi valinnanvapauteen vaikuttaa asiakkaan asuinpaikka, pienemmällä paikkakunnalla palveluntuottajien määrä on vähäisempi ja palvelutarjonta suppeampi.
Aineisto kerättiin viiden kunnan internet-sivuilta 7.-10.5.2016. Tutkimusmetodina käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimuskäsitteiden avulla aineistoa luokiteltiin teoreettisen viitekehyksen kautta.
Tutkimustulokset osoittivat, että palveluseteleiden käyttö oli yleisintä ikäihmisten säännöllisessä tai tilapäisessä kotipalvelussa ja kotisairaanhoidossa. Pienemmissä kunnissa palvelusetelin avulla voitiin hankkia peruspalveluja, kuten koti- ja siivouspalvelua. Erityispalvelujen saatavuus palveluseteleillä oli mahdollista vain isommilla paikkakunnilla. Tiedottamisessa toteutuu asiakaslähtöisyys, valinnanvapaus ja hyvän hallinnon periaatteet. Internet-sivustojen palvelusetelien hakupolut olivat erilaiset. Käytännössä haasteet kohdistuivat ikäihmisiin, joilla sähköisen järjestelmän käyttö voi olla ongelmallista mm. riittävän tiedon saaminen ja palveluntuottajan valinta. Lisäksi valinnanvapauteen vaikuttaa asiakkaan asuinpaikka, pienemmällä paikkakunnalla palveluntuottajien määrä on vähäisempi ja palvelutarjonta suppeampi.