Asiakaslähtöisen kotipalveluaterian kehittäminen Järvi-Pohjanmaalla
Hautaniemi, Marjatta (2016)
Hautaniemi, Marjatta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220040
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin asiakkaiden arvoja ja ateria-sanan merkitystä Järvi-Pohjanmaan kotipalvelun alueella. Lisäksi selvitettiin tilaajan, tuottajan ja asiakkaan näkemyksiä ateriapalvelusta sekä tulevaisuuden kehittämistarpeita.
Työssä haastateltiin 12 asiakasta sekä 8 tilaajan ja tuottajan edustajaa. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti Gustafssonin, Öströmin, Johanssonin ja Mossbergin (2006) kehittämän Five Aspect Meal Model -mallin avulla. Ateriapalvelua kehittämällä luotiin yhteiskehittämisen malli eri sidosryhmien välille.
Tutkimuksessa havaittiin, että kotipalveluateria on ikäihmisille tärkein päivittäinen tapahtuma. Sillä todettiin olevan suuri merkitys asiakkaan mielialaan, terveyteen ja hyvinvointiin sekä sitä kautta julkisten palveluiden menoihin. Asiakkaiden mielipiteiden keräämistä arvoista, palveluista ja tuotteesta pidettiin asiakaslähtöisen ruokapalvelun edellytyksenä.
Eniten negatiivista kitkaa asiakkaan, omaisten ja kotipalvelun toimintaan aiheutui ruokalistojen puutteesta. Tilaajan mietteitä energian ja proteiinien riittävyydestä sekä aterian koosta selvitettiin laskemalla aterioiden ravitsemusarvoja. Aterioiden sisällöstä asiakkaat halusivat päättää itse. Tuotteeseen, pakkaukseen ja kuljetukseen oltiin tyytyväisiä.
Asiakkaiden mielipiteitä keräämällä ja yhteistoiminnalla kotipalveluhenkilöstön sekä omaisten kanssa luotiin pohja paremmalle palvelulle.
Työssä haastateltiin 12 asiakasta sekä 8 tilaajan ja tuottajan edustajaa. Haastattelut analysoitiin aineistolähtöisesti Gustafssonin, Öströmin, Johanssonin ja Mossbergin (2006) kehittämän Five Aspect Meal Model -mallin avulla. Ateriapalvelua kehittämällä luotiin yhteiskehittämisen malli eri sidosryhmien välille.
Tutkimuksessa havaittiin, että kotipalveluateria on ikäihmisille tärkein päivittäinen tapahtuma. Sillä todettiin olevan suuri merkitys asiakkaan mielialaan, terveyteen ja hyvinvointiin sekä sitä kautta julkisten palveluiden menoihin. Asiakkaiden mielipiteiden keräämistä arvoista, palveluista ja tuotteesta pidettiin asiakaslähtöisen ruokapalvelun edellytyksenä.
Eniten negatiivista kitkaa asiakkaan, omaisten ja kotipalvelun toimintaan aiheutui ruokalistojen puutteesta. Tilaajan mietteitä energian ja proteiinien riittävyydestä sekä aterian koosta selvitettiin laskemalla aterioiden ravitsemusarvoja. Aterioiden sisällöstä asiakkaat halusivat päättää itse. Tuotteeseen, pakkaukseen ja kuljetukseen oltiin tyytyväisiä.
Asiakkaiden mielipiteitä keräämällä ja yhteistoiminnalla kotipalveluhenkilöstön sekä omaisten kanssa luotiin pohja paremmalle palvelulle.