The effect of virtual working spaces on higher education collaborative learning in JAMK
Savolainen, Juuso; Virnes, Minna-Mari (2016)
Savolainen, Juuso
Virnes, Minna-Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220013
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän ammattikorkeakoulussa sijaitsevaa virtuaalityöskentelytilaa C108 pedagogisesta näkökulmasta ja arvioida tilan vaikutusta yhdessäoppimisen ja -opetuksen tukena.
Teoriaosuus käsitteli yhdessäoppimista ja sen osatekijöitä konseptina sekä virtuaalityöskentelytilojen taustaa ja tilojen operatiivisia näkökulmia. Lisäksi käsiteltiin perinteisen ja virtuaalisen työskentelytilan eroja. Opinnäytetyön empiirinen osio käsitti mielipidekyselyn, joka suoritettiin yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalousyksikön opettajien kanssa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely suunniteltiin tuomaan näkemystä virtuaalityöskentelytilan C108 käyttäjiltä sekä potentiaalisilta käyttäjiltä. Tila C108 sijaitsee Rajakadun kampuksella.
Tulokset osoittavat, että Jyväskylän ammattikorkeakoulun tulisi tehdä suunnitelma, joka koskee seuraavia asioita, jotta tilan hyödyllisyyttä saataisiin parannettua: neuvontapalvelu tilojen käyttäjille, syväluotaava perehdytys tilan laitteistoille ja ohjelmille sekä investoinnit parempiin, korkealaatuisiin laitteisiin AV-koneistoa varten.
Päätelmänä voidaan osoittaa, että virtuaalityöskentelytilojen käyttö laajenee tulevaisuudessa. Tilojen käyttäminen tehokkaasti vaatii kuitenkin lisäopetusta ja lisätietoutta opettajien ja opiskelijoiden suuntaan. Lopuksi voidaan sanoa, että Jyväskylän ammattikorkeakoulun täytyy investoida virtuaalityöskentelytiloihin rahallisesti sekä älyllisesti, jotta nämä tilat pysyvät etätyön ilmiön edelläkävijöinä.
Teoriaosuus käsitteli yhdessäoppimista ja sen osatekijöitä konseptina sekä virtuaalityöskentelytilojen taustaa ja tilojen operatiivisia näkökulmia. Lisäksi käsiteltiin perinteisen ja virtuaalisen työskentelytilan eroja. Opinnäytetyön empiirinen osio käsitti mielipidekyselyn, joka suoritettiin yhteistyössä Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalousyksikön opettajien kanssa. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely suunniteltiin tuomaan näkemystä virtuaalityöskentelytilan C108 käyttäjiltä sekä potentiaalisilta käyttäjiltä. Tila C108 sijaitsee Rajakadun kampuksella.
Tulokset osoittavat, että Jyväskylän ammattikorkeakoulun tulisi tehdä suunnitelma, joka koskee seuraavia asioita, jotta tilan hyödyllisyyttä saataisiin parannettua: neuvontapalvelu tilojen käyttäjille, syväluotaava perehdytys tilan laitteistoille ja ohjelmille sekä investoinnit parempiin, korkealaatuisiin laitteisiin AV-koneistoa varten.
Päätelmänä voidaan osoittaa, että virtuaalityöskentelytilojen käyttö laajenee tulevaisuudessa. Tilojen käyttäminen tehokkaasti vaatii kuitenkin lisäopetusta ja lisätietoutta opettajien ja opiskelijoiden suuntaan. Lopuksi voidaan sanoa, että Jyväskylän ammattikorkeakoulun täytyy investoida virtuaalityöskentelytiloihin rahallisesti sekä älyllisesti, jotta nämä tilat pysyvät etätyön ilmiön edelläkävijöinä.