Hyvä tietohallintotapa
Raatikainen, Jouko (2016)
Raatikainen, Jouko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219989
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin hyvää tietohallintotapaa ja siihen suhteessa olevia viitekehyksiä ja standardeja. Insinöörityön tavoitteena oli koota yleiskuva hyvään tietohallintotapaan liittyvistä standardeista, viitekehyksistä ja metodologioista ja verrata niitä toisiinsa.
Työssä tutustuttiin alan kirjallisuuden avulla seuraaviin viitekehyksiin: hyvän tietohallintotavan viitekehys COBIT, kokonaisarkkitehtuurin viitekehys TOGAF, kaksi projektinhallinnan metodologiaa PRINCE2 ja PMBOK ja IT-palvelunhallinnan viitekehys ITIL. Näiden lisäksi työssä tarkasteltiin CMMI-kypsyysmallia ja käytiin läpi tietohallintoon liittyvät julkisen hallinnon suositukset.
Viitekehyksiä verrattiin toisiinsa ja hyvän tietohallinnan prosessikokonaisuuksiin. Työn kokoavaksi viitekehykseksi tuli tietohallinnon viitekehys COBIT, sen kattavuuden vuoksi.
Työ osoitti, että viitekehykset eivät ole suoraan käyttöönotettavia, vaan ne pitää räätälöidä liiketoiminnan ja organisaation vaatimusten mukaisesti. Toinen päätelmä oli, että viitekehykset usein täydentävät ja tukevat toisiaan. Kaikki viitekehykset painottivat organisaation johdon sitouttamisen ja henkilökunnan kouluttautumisen tärkeyttä hyvän tietohallinnon saavuttamiseksi.
Työssä tutustuttiin alan kirjallisuuden avulla seuraaviin viitekehyksiin: hyvän tietohallintotavan viitekehys COBIT, kokonaisarkkitehtuurin viitekehys TOGAF, kaksi projektinhallinnan metodologiaa PRINCE2 ja PMBOK ja IT-palvelunhallinnan viitekehys ITIL. Näiden lisäksi työssä tarkasteltiin CMMI-kypsyysmallia ja käytiin läpi tietohallintoon liittyvät julkisen hallinnon suositukset.
Viitekehyksiä verrattiin toisiinsa ja hyvän tietohallinnan prosessikokonaisuuksiin. Työn kokoavaksi viitekehykseksi tuli tietohallinnon viitekehys COBIT, sen kattavuuden vuoksi.
Työ osoitti, että viitekehykset eivät ole suoraan käyttöönotettavia, vaan ne pitää räätälöidä liiketoiminnan ja organisaation vaatimusten mukaisesti. Toinen päätelmä oli, että viitekehykset usein täydentävät ja tukevat toisiaan. Kaikki viitekehykset painottivat organisaation johdon sitouttamisen ja henkilökunnan kouluttautumisen tärkeyttä hyvän tietohallinnon saavuttamiseksi.