Lisämyynnin kehittäminen ABC Kivimaalla - "Mitä myydään, ja miten myydään?"
Koskinen, Miia (2016)
Koskinen, Miia
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219977
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219977
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee lisämyyntiä ABC Kivimaalla. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ABC Kivimaan työntekijöiden asenteita lisämyyntiä kohtaan ja löytää keinoja helpottamaan lisämyynnin tekemistä.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee myyntityötä yleisesti ja toinen osa syventyy lisämyyntiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jossa on tutkimuksellisia osia. Opinnäytetyössä selvitettiin ABC Kivimaan työntekijöiden asenteita lisämyyntiä kohtaa puolistrukturoidun haastattelututkimuksen avulla. Haastattelututkimuksen tulosten avulla syntyi työn toiminnallinen osuus. Myyntikortit syntyivät tukemaan työntekijöiden lisämyyntityötä. Teemoina myyntikorteissa on muun muassa asenne, tavoitteet, tuotteet ja koulutus. Aineiston perusteella kuitenkin selvisi, että ABC Kivimaan työntekijät kaipasivat paljon enemmän tukea ja kannustusta työnantajaltaan. Tästä syystä, toiseksi tuotokseksi syntyi PowerPoint-esitys organisaatiolle. PowerPoint-esityksen aiheina on esimiestyö, työkalut, perehdytys, tavoitteet, tuotteet, myyntikilpailu, palkitseminen, vastuuhenkilö ja myyntikoulutukset.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osaan. Ensimmäinen osa käsittelee myyntityötä yleisesti ja toinen osa syventyy lisämyyntiin.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, jossa on tutkimuksellisia osia. Opinnäytetyössä selvitettiin ABC Kivimaan työntekijöiden asenteita lisämyyntiä kohtaa puolistrukturoidun haastattelututkimuksen avulla. Haastattelututkimuksen tulosten avulla syntyi työn toiminnallinen osuus. Myyntikortit syntyivät tukemaan työntekijöiden lisämyyntityötä. Teemoina myyntikorteissa on muun muassa asenne, tavoitteet, tuotteet ja koulutus. Aineiston perusteella kuitenkin selvisi, että ABC Kivimaan työntekijät kaipasivat paljon enemmän tukea ja kannustusta työnantajaltaan. Tästä syystä, toiseksi tuotokseksi syntyi PowerPoint-esitys organisaatiolle. PowerPoint-esityksen aiheina on esimiestyö, työkalut, perehdytys, tavoitteet, tuotteet, myyntikilpailu, palkitseminen, vastuuhenkilö ja myyntikoulutukset.