Skaalautuva vektorigrafiikka mobiiliselaimissa
Lind, Mihkel (2016)
Lind, Mihkel
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219924
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin miten skaalautuvaa vektorigrafiikkaa (SVG) implementoidaan verkkosivulle ja minkälainen selaintuki sillä on mobiililaitteissa. Tutkimuksen ulkopuolelle ra-jattiin javascripti -kieli sekä SVG:n animointi.
Teoriaosuudessa kuvattiin mitkä ovat SVG:n etuja bittigrafiikkaan nähden sekä mainittiin SVG:n eri versioiden erot. Lisäksi käsiteltiin SVG:n ominaisuudet ja rakenne sekä sen kes-keiset elementit ja attribuutit. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi kuinka SVG koordinaatisto toimii ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. SVG:n implementointi esiteltiin yleisimpien tapojen osalta ja lisäksi esitettiin tapoja toteuttaa responsiivinen SVG -kuva.
Empiriaosuudessa kuvattiin mitä, millä, miten ja missä selaintukea testattiin. Testaus käsitti kuusi erilaista SVG:n käyttötapaa, joita testattiin kolmella fyysisellä mobiililaitteella. Lopulliset tulokset saatiin havainnoimalla kuvakaappauksia ja vertaamalla niitä teoriaan.
SVG:n selaintuen todettiin olevan hyvällä tasolla perusominaisuuksien osalta myös mobii-liselaimissa. Perimmäinen johtopäätös oli, että SVG on laiteriippumaton kuvamuoto, sillä se tuottaa suorituskykyistä ja tarkkaa kahdensuuntaista grafiikkaa kaiken tyyppisille laitteille. Tutkimuksen tuloksena syntyi teoriaan ja empiriaan pohjautuva tiivis ohjeisto SVG:n käytöstä verkkosivulla.
Teoriaosuudessa kuvattiin mitkä ovat SVG:n etuja bittigrafiikkaan nähden sekä mainittiin SVG:n eri versioiden erot. Lisäksi käsiteltiin SVG:n ominaisuudet ja rakenne sekä sen kes-keiset elementit ja attribuutit. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi kuinka SVG koordinaatisto toimii ja mitkä tekijät siihen vaikuttavat. SVG:n implementointi esiteltiin yleisimpien tapojen osalta ja lisäksi esitettiin tapoja toteuttaa responsiivinen SVG -kuva.
Empiriaosuudessa kuvattiin mitä, millä, miten ja missä selaintukea testattiin. Testaus käsitti kuusi erilaista SVG:n käyttötapaa, joita testattiin kolmella fyysisellä mobiililaitteella. Lopulliset tulokset saatiin havainnoimalla kuvakaappauksia ja vertaamalla niitä teoriaan.
SVG:n selaintuen todettiin olevan hyvällä tasolla perusominaisuuksien osalta myös mobii-liselaimissa. Perimmäinen johtopäätös oli, että SVG on laiteriippumaton kuvamuoto, sillä se tuottaa suorituskykyistä ja tarkkaa kahdensuuntaista grafiikkaa kaiken tyyppisille laitteille. Tutkimuksen tuloksena syntyi teoriaan ja empiriaan pohjautuva tiivis ohjeisto SVG:n käytöstä verkkosivulla.