ICT-ALALLA TOIMIVAN PK-YRITYKSEN LASKUTUSPROSESSIN KEHITTÄMINEN TOIMINTATUTKIMUKSELLA
Parkkonen, Henri (2016)
Parkkonen, Henri
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121219922
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja selvittää yrityksen laskutukseen liittyvä sisäinen prosessi.Laskutusprosessissa oli havainnoitu olevan turhia vaiheita ja prosessin yksinkertaistamiselle ja virtaviivaistamiselle oli nähty tarvetta. Tämän opinnäytetyön tutkimus tehtiin toimintatutkimuksena, joten prosessin kehittäminen tapahtui tutkimuksen aikana.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi tutkimuksen keskeisimmät käsitteet. Kvalitatiivinen, laadullinen tutkimus esitellään empiriaosuudessa. Tutkimuksen avulla selvitettiin yrityksen laskutusprosessin mahdolliset heikkoudet ja kehittämisen tarpeet. Suurin osa tutkimuksen aineistosta kerättiin havainnoimalla. Havainnoinnin lisäksi käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Tutkimus tehtiin toimintatutkimuksena, jossa tutkija on osa tutkittavaa organisaatiota.
Yksi keskeisimmistä tutkimustuloksien avulla tehdyistä löydöistä oli yhtenäisten toimintatapojen puuttuminen yrityksessä. Tämä johti laskutusprosessin monimutkaistumiseen ja turhiin työvaiheisiin laskutusprosessin aikana. Prosessia yhtenäistettiin ja tuloksena saatiin sujuvammin toimiva laskutusprosessi.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käydään läpi tutkimuksen keskeisimmät käsitteet. Kvalitatiivinen, laadullinen tutkimus esitellään empiriaosuudessa. Tutkimuksen avulla selvitettiin yrityksen laskutusprosessin mahdolliset heikkoudet ja kehittämisen tarpeet. Suurin osa tutkimuksen aineistosta kerättiin havainnoimalla. Havainnoinnin lisäksi käytettiin sähköistä kyselylomaketta. Tutkimus tehtiin toimintatutkimuksena, jossa tutkija on osa tutkittavaa organisaatiota.
Yksi keskeisimmistä tutkimustuloksien avulla tehdyistä löydöistä oli yhtenäisten toimintatapojen puuttuminen yrityksessä. Tämä johti laskutusprosessin monimutkaistumiseen ja turhiin työvaiheisiin laskutusprosessin aikana. Prosessia yhtenäistettiin ja tuloksena saatiin sujuvammin toimiva laskutusprosessi.