Myymälän konseptisuunnitelma
Toivo, Alisa (2016)
Toivo, Alisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121119871
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä merkitys käyttäjälähtöisyydellä on myymälän suunnittelussa, millainen on hyvin suunniteltu myymäläkonsepti sekä mitä erityispiirteitä myymälän suunnitteluun liittyy.
Teoria koostui kahdesta osiosta, joista ensimmäinen käsitteli asiakaskokemusta sekä siihen liittyviä tekijöitä. Toinen osio käsitteli myymäläympäristöä ja myymäläkokemuksen rakentumista.
Konseptoinnissa käytettiin palvelumuotoilun työkaluista asiakasprofiileja, palvelupolkuja sekä benchmarkingia. Benchmarkingissa haettiin ideoita toisilta yrityksiltä myymälän suunnitteluun. Asiakasprofiilit auttoivat hahmottamaan eri asikkaiden tarpeita ja odotuksia asioidessaan yrityksessä. Palvelupolut auttoivat hahmottamaan asiakkaan vaiheet palvelun aikana.
Työn tuloksena syntyi kaksi vaihtoehtoista konseptisuunnitelmaa, jotka perustuvat asiakaskokemuksen ja arvon luomiseen. Ensimmäinen konseptisuunnitelma on nimeltään Basic, ja siinä korostuu erityisesti asioinnin helppus ja tehokkuus. Toinen konseptivaihtoehto, Elämys, keskittyy enemmän asiakkaiden viihdyttämiseen. Konseptisuunnitelmat tarjoavat perusteltuja näkemyksiä ja ehdotuksia myymäläympäristön suunnitteluun.
Teoria koostui kahdesta osiosta, joista ensimmäinen käsitteli asiakaskokemusta sekä siihen liittyviä tekijöitä. Toinen osio käsitteli myymäläympäristöä ja myymäläkokemuksen rakentumista.
Konseptoinnissa käytettiin palvelumuotoilun työkaluista asiakasprofiileja, palvelupolkuja sekä benchmarkingia. Benchmarkingissa haettiin ideoita toisilta yrityksiltä myymälän suunnitteluun. Asiakasprofiilit auttoivat hahmottamaan eri asikkaiden tarpeita ja odotuksia asioidessaan yrityksessä. Palvelupolut auttoivat hahmottamaan asiakkaan vaiheet palvelun aikana.
Työn tuloksena syntyi kaksi vaihtoehtoista konseptisuunnitelmaa, jotka perustuvat asiakaskokemuksen ja arvon luomiseen. Ensimmäinen konseptisuunnitelma on nimeltään Basic, ja siinä korostuu erityisesti asioinnin helppus ja tehokkuus. Toinen konseptivaihtoehto, Elämys, keskittyy enemmän asiakkaiden viihdyttämiseen. Konseptisuunnitelmat tarjoavat perusteltuja näkemyksiä ja ehdotuksia myymäläympäristön suunnitteluun.