"Mistä se liike lähtee?" : Kokemuksia kehotietoisuudesta
Perälä, Anna (2016)
Perälä, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121019800
Tiivistelmä
Kehotietoisuus on yläkäsite kehon käytöstä ja kehoon liittyvistä kokemuksista. Kehotietoisuudella tarkoitetaan kehon ja liikkeen hahmottamista ja hallintaa. Fysioterapiassa kehotietoisuutta on tutkittu lähinnä psykofyysisessä fysioterapiassa, joten aihetta on syytä tutkia lisää.
Opinnäytetyössä tutkittiin Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia kehotietoisuudesta ”Toiminnallista anatomiaa tanssin ja liikkeen kautta” – nimisellä tanssi- ja liikekurssilla. Kehollisuus on osa liikunnanopetuksen uutta opetussuunnitelmaa ja siksi on perusteltua tutkia tulevien liikunnanopettajien kehotietoisuuden oppimista toiminnallisen anatomian, tanssin ja liikkeen kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan ja laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin kurssin aikana osallistujilta avoimia kysymyksiä sisältävien kyselylomakkeiden ja teemahaastattelun avulla.
Osallistujien kokemukset kehotietoisuudesta voitiin jakaa erilaisiin tiedostuksen ja tietoisuuden kokemuksiin kehosta ja eri kehonosista, sekä kokemuksiin kehon kokonaisvaltaisuudesta. Moni koki tulleensa kurssin myötä tietoisemmaksi kehostaan. Kehotietoisuuden kokemuksiin kurssilla liittyivät muun muassa mielikuvien käyttö kehon tiedostamisessa sekä kehon tiedostaminen silmät kiinni ja kosketuksen avulla.
Jatkotutkimusta voisi tehdä kosketuksen roolista kehotietoisuuden harjoittamisessa, koska se nousi voimakkaasti tutkimusaineistosta esiin. Fysioterapian kentällä olisi hyötyä keinoista, joilla voi harjoittaa kehotietoisuutta ja tätä kautta kehittää kehon asennon ja liikkeen oppimista ja hahmottamista.
Opinnäytetyössä tutkittiin Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden kokemuksia kehotietoisuudesta ”Toiminnallista anatomiaa tanssin ja liikkeen kautta” – nimisellä tanssi- ja liikekurssilla. Kehollisuus on osa liikunnanopetuksen uutta opetussuunnitelmaa ja siksi on perusteltua tutkia tulevien liikunnanopettajien kehotietoisuuden oppimista toiminnallisen anatomian, tanssin ja liikkeen kautta.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen kehittämistoiminnan ja laadullisen tutkimuksen keinoin. Tutkimusaineisto kerättiin kurssin aikana osallistujilta avoimia kysymyksiä sisältävien kyselylomakkeiden ja teemahaastattelun avulla.
Osallistujien kokemukset kehotietoisuudesta voitiin jakaa erilaisiin tiedostuksen ja tietoisuuden kokemuksiin kehosta ja eri kehonosista, sekä kokemuksiin kehon kokonaisvaltaisuudesta. Moni koki tulleensa kurssin myötä tietoisemmaksi kehostaan. Kehotietoisuuden kokemuksiin kurssilla liittyivät muun muassa mielikuvien käyttö kehon tiedostamisessa sekä kehon tiedostaminen silmät kiinni ja kosketuksen avulla.
Jatkotutkimusta voisi tehdä kosketuksen roolista kehotietoisuuden harjoittamisessa, koska se nousi voimakkaasti tutkimusaineistosta esiin. Fysioterapian kentällä olisi hyötyä keinoista, joilla voi harjoittaa kehotietoisuutta ja tätä kautta kehittää kehon asennon ja liikkeen oppimista ja hahmottamista.