"Näe minut" Valokuvaustyömenetelmänä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa
Laukkanen, Jenna; Granlund, Mirette (2016)
Laukkanen, Jenna
Granlund, Mirette
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919757
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä yhteistyössä Jakkulan sijaishuoltokodit Oy:n kanssa. Toiminnallisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää ja arvioida valokuvausta työmenetelmänä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa. Työmenetelmää kehitettiin Demingin jatkuvan kehittämisen mallin avulla. Työmenetelmän tavoitteena oli tukea nuorten sosiaalisia vuorovaikutustaitoja, korjaavia kokemuksia ja voimaantumisprosessia.
Opinnäytetyössä toteutettiin kahdeksan teeman mukaista toimintakertaa. Toimintakertojen tavoitteena oli arvioida työmenetelmän soveltuvuutta lastensuojeluyksikköön. Teemat oli suunniteltu tukemaan nuorten sosiaalisia vuorovaikutustaitoja, korjaavia kokemuksia ja voimaantumisprosessia. Toimintakerrat toteutettiin hevosen kanssa talliympäristössä. Valokuvaustyömenetelmää käytettiin sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa ikuistamaan nuoren ja hevosen välisiä vuorovaikutustilanteita.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistavaa havainnointia. Nuorilta ja työntekijöiltä kerättiin palaute lomakkeiden avulla. Nuorten palautelomake koostui väittämistä, jotka käsittelivät nuorten kokemuksia toimintakerroista. Työntekijöiden palautelomake koostui avoimista kysymyksistä, jotka käsittelivät työmenetelmän soveltuvuutta lastensuojeluyksikköön.
Nuorten palautteesta selvisi nuorten halukkuus jatkaa työmenetelmän toteuttamista. Työntekijöiden palaute tuki toimintakertojen aikana tehtyjä havaintoja. Työntekijät kokivat työmenetelmän hyödylliseksi arjen työskentelyn tueksi kohderyhmän kanssa. Työntekijät kokivat, että valokuvaustyömenetelmä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa tuo lisää voimaannuttavia elementtejä sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan. Arvioinnin mukaan valokuvaustyömenetelmä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa tukee nuorten kasvua ja kehitystä. Toiminnallisen kehittämistyön tuotoksena syntyi työmenetelmäopas Jakkulan sijaushuoltokodit Oy:lle.
Opinnäytetyössä toteutettiin kahdeksan teeman mukaista toimintakertaa. Toimintakertojen tavoitteena oli arvioida työmenetelmän soveltuvuutta lastensuojeluyksikköön. Teemat oli suunniteltu tukemaan nuorten sosiaalisia vuorovaikutustaitoja, korjaavia kokemuksia ja voimaantumisprosessia. Toimintakerrat toteutettiin hevosen kanssa talliympäristössä. Valokuvaustyömenetelmää käytettiin sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa ikuistamaan nuoren ja hevosen välisiä vuorovaikutustilanteita.
Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistavaa havainnointia. Nuorilta ja työntekijöiltä kerättiin palaute lomakkeiden avulla. Nuorten palautelomake koostui väittämistä, jotka käsittelivät nuorten kokemuksia toimintakerroista. Työntekijöiden palautelomake koostui avoimista kysymyksistä, jotka käsittelivät työmenetelmän soveltuvuutta lastensuojeluyksikköön.
Nuorten palautteesta selvisi nuorten halukkuus jatkaa työmenetelmän toteuttamista. Työntekijöiden palaute tuki toimintakertojen aikana tehtyjä havaintoja. Työntekijät kokivat työmenetelmän hyödylliseksi arjen työskentelyn tueksi kohderyhmän kanssa. Työntekijät kokivat, että valokuvaustyömenetelmä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa tuo lisää voimaannuttavia elementtejä sosiaalipedagogiseen hevostoimintaan. Arvioinnin mukaan valokuvaustyömenetelmä sosiaalipedagogisessa hevostoiminnassa tukee nuorten kasvua ja kehitystä. Toiminnallisen kehittämistyön tuotoksena syntyi työmenetelmäopas Jakkulan sijaushuoltokodit Oy:lle.